Kan företaget bestämma retursätt när jag ångrat mitt köp?
Fråga
Jag har köpt en vara på nätet och fått den levererad. Nu vill jag använda min ångerrätt. Företaget säger att jag måste skicka tillbaka varorna som ett företagspaket. Det blir mycket dyrare än att skicka tillbaka det som vanlig post. Får de göra så?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Nej, företaget kan inte kräva att du returnerar på ett visst sätt.
Du har rätt att välja på vilket sätt du lämnar tillbaka varan till företaget. De bör till exempel inte kunna kräva att du använder dig av ett visst transportföretag.
Din skyldighet är att skicka tillbaka varan inom 14 dagar från det att du meddelat företaget att du ångrat dig. Samt att du skickar tillbaka varan med tillräcklig omsorg; att du packar det bra och är noggrann med adresseringen.
Du kan alltså välja att returnera varan på annat sätt än det företaget anger men behöver ta ansvar för att du skickar paketet på ett säkert sätt. Tänk på att be om ett inlämningskvitto så att du kan visa att du skickat paketet, när och till vilken adress.
Vad händer om företaget vägrar hämta ut paketet från ombudet? Och jag ej får mina pengar tillbaka
Niclas
Svar från Konsumentverket
Hej Niclas,
Tack för din fråga!
Om du kan visa att du har skickat tillbaka paketet till företaget ska du få tillbaka dina pengar inom 14 dagar.
Om företaget inte betalar tillbaka kan du ändå ha möjlighet att få tillbaka dina pengar beroende på hur du har betalat.
Om du har betalat via en kredit Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Om du har en faktura som ännu inte är betald så kan du även då vända dig till kreditgivaren och begära att de ska pausa eller makulera fakturan beroende på din situation.
Om du betalat med kort Om du betalat med ett kort kan du skriftligen kontakta din bank för hjälp med en återbetalning. Detta kallas att göra en kortreklamation. Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med. Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Jag har köpt en vara på nätet och fått den levererad. Nu vill jag använda min ångerrätt.
Företaget säger att jag måste skicka tillbaka varorna som ett företagspaket. Det blir mycket dyrare än att skicka tillbaka det som vanlig post.
Får de göra så?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning