Pris och betalningar

Hur länge kan ett företag vänta med att skicka fakturan?

Fråga

Hur långt efter man har köpt en vara eller en tjänst kan företaget dröja med att skicka fakturan?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Om du har beställt varan eller tjänsten som privatperson har företaget rätt att kräva betalning i upp till 3 år efter att varan har levererats till dig.

Preskriptionstid
När en privatperson köper något av ett företag blir skulden preskriberad efter 3 år. Att en skuld preskriberas innebär att det inte längre går att kräva betalning för den.

Det är viktigt att känna till att dessa 3 år kan förlängas. Det räcker exempelvis med att företaget skickar nya krav eller att du betalar en del av summan för att skulden i de flesta fall ska leva kvar. Detta kallas preskriptionsavbrott. Räkna alltså inte med att dina skulder kommer att preskriberas.

Läs mer om preskription och olika typer av skulder

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej! Jag har en liknande fråga!
Har anlitat ett företag år 2021 för att göra ett jobb, typ markarbete! Trots påminnelser om en faktura har vi inte fått det! Kan vi nu säga att en ev. betalning är nu preskriberad?
Med vänlig hälsning

Marianne

Svar från Konsumentverket

Hej Marianne,

Tack för din fråga!

När du köper något av ett företag kan företaget kräva att du ska betala i tre år. Tiden räknas från sista betalningsdagen.

Efter tre år kallas det att skulden preskriberas.

Preskriptionstiden kan bli längre, till exempel om:

  • företaget har skickat nya krav på att du ska betala
  • du har bett om en avbetalningsplan
  • du har betalat en del av skulden.
Har något av ovan hänt kallas det preskriptionsavbrott. Då får företaget mer tid på sig och du är skyldig att betala.

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Tack för svaret! Men i det här fallet är jobbet gjort, men jag har inte fått någon faktura eller krav på att jag skall betala! Dock har jag påmint om att jag vill betala! Gäller tre år i alla fall?
Med vänlig hälsning
Marianne

Marinne

Svar från Konsumentverket

Hej Marianne,

Vi kan inte uttala oss i ditt enskilda fall, men generellt sett preskriberas en faktura från ett företag efter tre år om det inte skett något av de preskriptionsavbrott som jag listade ovan.

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal i ditt enskilda fall.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej.
Vi anlitade en byggfirma att bygga till hos oss år 2018. Någonting har hänt eller hände och nu i oktober 2024 fick vi en räkning från företaget som levererat grus och sten till oss som privatpersoner. Vi har inte själva anlitat denna firma, men byggföretaget tar inte på sig att de gjort fel. Måste vi betala denna räkning över huvud taget? Det är sex år sedan. Hur går vi tillväga i detta? Vill ju inte ha en betalningsanmärkning. Hur ska vi göra i detta ärende? Tacksamt för snabbt svar.

Ida

Svar från Konsumentverket

Hej Ida,

Tack för att du kontaktat oss med din fråga!

Om jag förstår dig rätt har ni ett avtal med byggföretaget och inte företaget som levererat gruset. Dessutom har ni inte tidigare fått någon betalningsuppmaning gällande gruset.
Det är alltså både en fråga om preskriptionstid som min kollega skrivit om i tidigare svar, samt att ni fått en faktura från ett företag ni inte har ett avtal med.

Bestrida felaktig faktura
Om du får en faktura som du anser är felaktig bör du skriftligen bestrida (protestera mot) fakturan. Skriv varför du anser att fakturan är felaktig och att du inte kommer betala den.

Du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner fakturan. Mejl fungerar bra, för då får du en kopia av din bestridan i din utkorg.

I vissa fall kan det vara så att du ska betala den del av fakturan som du eventuellt anser är riktig och bestrida övrig del.

Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden. Om du bestrider i alla led kan du inte få betalningsanmärkning.

Företaget har möjlighet att driva ärendet rättsligt om de anser att kravet är riktigt. Får de rätt i tingsrätten så riskerar du att få betala mer än summan på själva fakturan som till exempel dröjsmålsränta och andra avgifter.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej.
Vår organisation har fått betalningsuppmaning för fakturor som är äldre än tre år, som är dessutom vi har inte fått tidigare.
Gäller i detta fall avbrott av preskribtionstid?

Evgenia

Svar från Konsumentverket

Hej Evgenia,

Vi kan inte avgöra vad som gäller i enskilda fall.

Behöver er organisation vägledning kan ni kontakta en jurist eller advokat som är kunnig inom området. Det finns även en tjänst via Sveriges advokatsamfund som kallas för Advokatjouren, dit kan man kan ha möjlighet att vända sig för cirka 15 minuters kostnadsfri rådgivning. Sveriges advokatsamfund är en yrkesorganisation för advokater, inte en myndighet.

Läs mer om Advokatjouren på Advokatsamfundets webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej, om vi beställt en tjänst i april 2021 och företaget tog ett helt år på sig att färdigställa (handlar om målning av några rum i ett hus), vilket i sig är sjukt oproffsigt. Och företaget kom med mig en faktura nu. Vad gäller då? Borde inte fakturan vara preskriberad?
Mvh Lena

Lena

Svar från Konsumentverket

Hej Lena,

Tack för din fråga!

Det är först efter 3 år som skulden preskriberas. Företaget kan alltså kräva att du ska betala en faktura i 3 år även om de tar lång tid på sig att färdigställa arbetet.

Tiden räknas från sista betalningsdagen på fakturan du fått.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Min huvudman beställde flyttstädning, städföretaget fick anmärkning och återkom dagen efter och åtgärdade det. Bokade tid för besiktning men besiktningspersonen kom aldrig till överenskommen tid. Nu kommer en faktura från hyresvärden på omstädning vid utflytt, nästan ett år senare. Är min HM skyldig att betala?

Carina

Svar från Konsumentverket

Hej Carina,

Tack för att du kontaktat oss med din fråga.

Jag vill börja med att informera om att vi lämnar generell information till konsumenter gällande konsumentlagstiftningen. Vi kan däremot inte bedöma enskilda ärenden eller lämna förhandsbesked eftersom vi ska vara opartiska.

Den tid hyresvärden har på sig att kräva hyrestagaren på betalning kallas för preskriptionstid. Hyresvärden kan kräva din huvudman på ersättning för omstädning eller onormalt slitage i upp till 2 år efter utflytt.

Frågor kring hyresrätter omfattas inte av den lagstiftning vi vägleder inom, med anledning av det blir vår vägledning begränsad.

Vi har dock artiklar om hyresgästers rättigheter. Där kan du bland annat läsa om skälig hyra och uppsägning.

Mer om dina rättigheter som hyresgäst

Skulle din huvudman behöva betala fakturan för omstäd (om hyresvärden kan lägga fram bevis) kan huvudmannen vända sig till städfirman och kräva skadestånd.

Mer om problem med städfirma eller flyttstädning​​​

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om ni inte kommer överens med hyresvärden. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Till ARN:s webbplats

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Kommun har inte skickat en faktura sen 3 år tillbaka, 2022
Vad gäller?

Ej angivet

Svar från Konsumentverket

Hej,

Tack för att du kontaktar oss!

Då avtal med kommun faller utanför konsumentlagstiftningen som vi vägleder inom kommer mitt svar dessvärre vara begränsat.

Skulder till kommunen preskriberas, skrivs av, efter 3 eller 10 år beroende på typ av skuld.

Om du vill veta vad som gäller i ditt enskilda fall kan du prova att kontakta Advokatjouren som länkas tidigare i tråden.

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare