Hur länge kan ett företag vänta med att skicka fakturan?
Fråga
Hur långt efter man har köpt en vara eller en tjänst kan företaget dröja med att skicka fakturan?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Om du har beställt varan eller tjänsten som privatperson har företaget rätt att kräva betalning i upp till 3 år efter att varan har levererats till dig.
Preskriptionstid När en privatperson köper något av ett företag blir skulden preskriberad efter 3 år. Att en skuld preskriberas innebär att det inte längre går att kräva betalning för den.
Det är viktigt att känna till att dessa 3 år kan förlängas. Det räcker exempelvis med att företaget skickar nya krav eller att du betalar en del av summan för att skulden i de flesta fall ska leva kvar. Detta kallas preskriptionsavbrott. Räkna alltså inte med att dina skulder kommer att preskriberas.
Hej! Jag har en liknande fråga! Har anlitat ett företag år 2021 för att göra ett jobb, typ markarbete! Trots påminnelser om en faktura har vi inte fått det! Kan vi nu säga att en ev. betalning är nu preskriberad? Med vänlig hälsning
Marianne
Svar från Konsumentverket
Hej Marianne,
Tack för din fråga!
När du köper något av ett företag kan företaget kräva att du ska betala i tre år. Tiden räknas från sista betalningsdagen.
Efter tre år kallas det att skulden preskriberas.
Preskriptionstiden kan bli längre, till exempel om:
företaget har skickat nya krav på att du ska betala
du har bett om en avbetalningsplan
du har betalat en del av skulden.
Har något av ovan hänt kallas det preskriptionsavbrott. Då får företaget mer tid på sig och du är skyldig att betala.
Vänligen
Adam Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Tack för svaret! Men i det här fallet är jobbet gjort, men jag har inte fått någon faktura eller krav på att jag skall betala! Dock har jag påmint om att jag vill betala! Gäller tre år i alla fall? Med vänlig hälsning Marianne
Marinne
Svar från Konsumentverket
Hej Marianne,
Vi kan inte uttala oss i ditt enskilda fall, men generellt sett preskriberas en faktura från ett företag efter tre år om det inte skett något av de preskriptionsavbrott som jag listade ovan.
Kommunal konsumentvägledning Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal i ditt enskilda fall.
Hej. Vi anlitade en byggfirma att bygga till hos oss år 2018. Någonting har hänt eller hände och nu i oktober 2024 fick vi en räkning från företaget som levererat grus och sten till oss som privatpersoner. Vi har inte själva anlitat denna firma, men byggföretaget tar inte på sig att de gjort fel. Måste vi betala denna räkning över huvud taget? Det är sex år sedan. Hur går vi tillväga i detta? Vill ju inte ha en betalningsanmärkning. Hur ska vi göra i detta ärende? Tacksamt för snabbt svar.
Ida
Svar från Konsumentverket
Hej Ida,
Tack för att du kontaktat oss med din fråga!
Om jag förstår dig rätt har ni ett avtal med byggföretaget och inte företaget som levererat gruset. Dessutom har ni inte tidigare fått någon betalningsuppmaning gällande gruset. Det är alltså både en fråga om preskriptionstid som min kollega skrivit om i tidigare svar, samt att ni fått en faktura från ett företag ni inte har ett avtal med.
Bestrida felaktig faktura Om du får en faktura som du anser är felaktig bör du skriftligen bestrida (protestera mot) fakturan. Skriv varför du anser att fakturan är felaktig och att du inte kommer betala den.
Du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner fakturan. Mejl fungerar bra, för då får du en kopia av din bestridan i din utkorg.
I vissa fall kan det vara så att du ska betala den del av fakturan som du eventuellt anser är riktig och bestrida övrig del.
Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden. Om du bestrider i alla led kan du inte få betalningsanmärkning.
Företaget har möjlighet att driva ärendet rättsligt om de anser att kravet är riktigt. Får de rätt i tingsrätten så riskerar du att få betala mer än summan på själva fakturan som till exempel dröjsmålsränta och andra avgifter.
Kommunal konsumentvägledning Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Hej.
Vår organisation har fått betalningsuppmaning för fakturor som är äldre än tre år, som är dessutom vi har inte fått tidigare.
Gäller i detta fall avbrott av preskribtionstid?
Evgenia
Svar från Konsumentverket
Hej Evgenia,
Vi kan inte avgöra vad som gäller i enskilda fall.
Behöver er organisation vägledning kan ni kontakta en jurist eller advokat som är kunnig inom området. Det finns även en tjänst via Sveriges advokatsamfund som kallas för Advokatjouren, dit kan man kan ha möjlighet att vända sig för cirka 15 minuters kostnadsfri rådgivning. Sveriges advokatsamfund är en yrkesorganisation för advokater, inte en myndighet.
Hej, om vi beställt en tjänst i april 2021 och företaget tog ett helt år på sig att färdigställa (handlar om målning av några rum i ett hus), vilket i sig är sjukt oproffsigt. Och företaget kom med mig en faktura nu. Vad gäller då? Borde inte fakturan vara preskriberad?
Mvh Lena
Lena
Svar från Konsumentverket
Hej Lena,
Tack för din fråga!
Det är först efter 3 år som skulden preskriberas. Företaget kan alltså kräva att du ska betala en faktura i 3 år även om de tar lång tid på sig att färdigställa arbetet.
Tiden räknas från sista betalningsdagen på fakturan du fått.
Vänligen
Hanna Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Min huvudman beställde flyttstädning, städföretaget fick anmärkning och återkom dagen efter och åtgärdade det. Bokade tid för besiktning men besiktningspersonen kom aldrig till överenskommen tid. Nu kommer en faktura från hyresvärden på omstädning vid utflytt, nästan ett år senare. Är min HM skyldig att betala?
Carina
Svar från Konsumentverket
Hej Carina,
Tack för att du kontaktat oss med din fråga.
Jag vill börja med att informera om att vi lämnar generell information till konsumenter gällande konsumentlagstiftningen. Vi kan däremot inte bedöma enskilda ärenden eller lämna förhandsbesked eftersom vi ska vara opartiska.
Den tid hyresvärden har på sig att kräva hyrestagaren på betalning kallas för preskriptionstid. Hyresvärden kan kräva din huvudman på ersättning för omstädning eller onormalt slitage i upp till 2 år efter utflytt.
Frågor kring hyresrätter omfattas inte av den lagstiftning vi vägleder inom, med anledning av det blir vår vägledning begränsad.
Vi har dock artiklar om hyresgästers rättigheter. Där kan du bland annat läsa om skälig hyra och uppsägning.
Skulle din huvudman behöva betala fakturan för omstäd (om hyresvärden kan lägga fram bevis) kan huvudmannen vända sig till städfirman och kräva skadestånd.
Kommunal konsumentvägledning Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om ni inte kommer överens med hyresvärden. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Hur långt efter man har köpt en vara eller en tjänst kan företaget dröja med att skicka fakturan?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning