Resor

Kan jag få återbetalning när Supreme Travel har gått i konkurs?

Fråga

Jag har bokat en paketresa med Supreme Travel. Eftersom de nu har gått i konkurs finns inte min resa kvar. Jag vill därför ha mina pengar tillbaka. Hur ska jag gå tillväga för att få återbetalning?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Det stämmer att Supreme Travel har gått i konkurs. Nedan kommer jag lista dina möjligheter att få pengarna tillbaka.

1. Resegaranti hos Kammarkollegiet
Om en paketresa ställs in på grund av att en paketresearrangör har gått i konkurs kan man ansöka om ersättning hos Kammarkollegiet.

Du måste ansöka om resegarantin hos Kammarkollegiet inom tre månader från det att du fick information om att resan ställts in.

Du kan ansöka om ersättning ur resegarantin via Kammarkollegiet här

Läs mer om Supreme Travels konkurs på Kammarkollegiets webbplats

2. Om du har betalat din resa via en kredit eller kort
Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på Supreme Travel. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om Supreme Travel inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Läs mer om invändningsrätten

Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Läs mer om kortreklamationer

3. Ersättning från försäkringsbolaget
Normalt ingår inte skydd vid konkurser i din hemförsäkring. Men det finns försäkringar som kan skydda dig mot konkurser. Vänd dig till ditt försäkringsbolag om du tecknat en extra försäkring och ta reda på om den gäller för konkurser.

Kontakta Konsumenternas försäkringsbyrå för att få vägledning om försäkringar.

Kontaktinformation till Konsumenternas försäkringsbyrå på deras webbplats

4. Möjlighet att kontakta konkursförvaltare
Om det inte löser sig kan du vända dig till konkursförvaltaren och ställa dina krav. Men oftast brukar inte sådana skulder bli prioriterade. Det kan därför bli svårt att få återbetalning från konkursboet.

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hur lång tid tar det att få pengar från resegarantin? Man ska söka innan tre månader gått. Görs inget innan den tiden gått? Ser på hemsidan att de enligt dom har långa handläggningstider just nu. Men vad innebär det. 3-6månader eller 1-2 år?

Roger

Svar från Konsumentverket

Hej Roger,

Vi kan inte svara på hur lång tid det tar. Har du frågor kring resegarantin kan du kontakta Kammarkollegiet.

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag fick ett förslag från Supreme Travel, Jon Tormodsson på ett resepaket inkluderande flygbiljetter (SEK 9200) och hyrbil (SEK 12 500), totalt SEK 21 700. Jag fick en itinerary (resplan) från Supreme Travel, men inga vouchers på bilen som utlovats. På min internetbank (SEB) ser jag att beloppet på SEK 21 700 har dragits från mitt konto. Då jag fick en resplan daterad 08/12 2023 med "Booking ref" kan den anses vara giltig då SupTrav fick fakturan på SEK 21 700 betald i rätt tid enligt angivna direktiv?

Jan

Svar från Konsumentverket

Hej Jan,

Tack för att du kontaktar oss. 

Har du betalat för en resa som inte blivit av på grund av konkursen så får jag hänvisa till min kollegas svar kring möjligheter till återbetalning.

Vi kan inte avgöra vad som gäller, vad som kan ses som giltiga handlingar, i ditt enskilda fall eftersom vi ger oberoende vägledning och därmed inte tolkar avtal.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare