Leverans och frakt

Vad händer om man inte hämtat ut sitt paket?

Fråga

Jag har köpt skor från ett företag på nätet. Jag var bortrest när paketet kom och hann inte hämta ut det från mitt postombud innan det gick tillbaka till företaget. Det stod att jag ska betala ersättning för att jag inte hämtat ut det. Vad händer nu?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Framgår det i företagets köpvillkor att de tar ut en avgift vid ej uthämtat paket så är du troligen betalningsskyldig. Du har godkänt köpvillkoren när du valt att handla från dem. Företaget kan drabbas av en kostnad för att paketet behöver gå i retur.

Tycker du att avgiften är orimligt hög kan du argumentera för att du tycker det. En bedömning kan behöva göras från fall till fall.

Du kan inte kräva att företaget skickar varan igen. Köpet ses troligtvis som hävt eftersom du inte följt din del av avtalet. Att avtalet ses som hävt betyder att det avbryts. Om du fortfarande vill ha varan kan du i så fall behöva göra en ny beställning

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej, om man redan har betalat för varorna, kan man då kräva pengarna tillbaka?

Elin

Svar från Konsumentverket

Hej Elin,

Tack för din fråga!

Ja, som min kollega skriver kan du behöva betala en avgift för ej uthämtat paket, förutsatt att det framgår av villkoren.

Men du har rätt att få dina pengar tillbaka för varan du köpt.

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej,

Gäller detta även för snus om man beställt det?

Amanda

Svar från Konsumentverket

Hej Amanda,

Ja, det gäller även snus. 

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej.

Beställde en produkt via nätet att hämta ut i butik. Produkten fanns redan i lager i butiken men hade ett billigare pris att boka till butik via nätet. Jag hämtade inte ut varan och har meddelat ånger enligt ångerrätten. Företaget hävdar att jag inte har ångerrätt då jag inte hämtade ut varan och att avgift på 150 kr tas ut för ej uthämtat paket. Men enligt distansavtalslagen får inte avgiften motsvara högre summa än de faktiska kostnaderna för att hantera frakt och retur och varan fanns redan i butiken. Avgiften är densamma oavsett typ av frakt och motsvarar alltså omöjligt endast omkostnaden för att hantera frakt. Har sagt att jag kan gå med på att betala om jag får min vara men företaget vägrar detta också. Vad har jag rätt till här?

Emelie

Svar från Konsumentverket

Hej Emelie,

Tack för din fråga!

Ja, som min kollega skriver kan du behöva betala en avgift för ej uthämtat paket, förutsatt att det framgår av villkoren. Om du anser att avgiften är oskälig kan du be företaget styrka kostnaden.

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag beställde ett par skor, och ångrade mig sedan. Jag meddelade företaget att jag ångrat mig innan dem skickat skorna. I mitt meddelande framgick tydligt vilken order det gällde och meddelandet skickades från samma email-adress som jag använt när jag gjorde beställningen. Jag ångrade köpet tidigt på morgonen. sent på eftermiddagen samma dag fick jag ett meddelande om att beställningen var skickad. De har alltså skickat en vara trots att vi inte längre har något avtal. Av spårningsnumret framgår att bokning av frakt gjorts en många timmar efter att jag ångrat mitt köp. Beställningen har skickats till ett utlämningsställe och i företagets villkor står att outhämtade paket debiteras med 400(!) kr. Har de rätt att dra av dessa pengar om jag inte hämtar ut skorna och låter de gå i retur? Jag har ju ångrat mitt köp på ett tydligt sätt och vi har därför inte längre något avtal. Jag har mailat bolaget flera gånger men får inget svar. vad kan jag göra om de drar av pengar för returhantering, ARN tar inte upp tvister som rör belopp lägre än 500 kr.

Gustaf

Följdfråga

Hej! Jag har gjort en beställning med betalning via Klarna. Nu har jag sett att detta företag är ett blufföretag som skriver att de ska lägga ner men sen bara byter namn. Jag vill inte stödja detta och de borde bli anmälda. Gäller samma för mig gällande attt jag ev åker på en kostnad om jag inte hämtar ut min beställning (och bara klickar retur på Klarna)?

S

Svar från Konsumentverket

Hej Gustaf,

Vi har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.

Kan jag ångra köpet innan leverans?

Om du har en ny fråga som inte besvaras i den tråden är du välkommen att kontakta oss på nytt. Tänk dock på att vi aldrig kommer kunna göra en bedömning av ditt enskilda fall utan vi kan enbart lämna generell information.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Svar från Konsumentverket

Hej S,

Finns det ett avtal mellan dig och företaget gäller det vi tidigare skrivit här ovan.

Har du ångrat köpet behöver du inte betala för vara. Men du kan alltså behöva stå för returfrakt eller avgift för ej uthämtat paket.

Mer om ångerrätt

Om du har betalat via en kredit
Får du inte tag på företaget eller inte kommer överens med dem och har betalat via faktura? Då skyddas du av konsumentkreditlagen. Då kan du ställa samma krav mot din kreditgivare som på företaget.

Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Mer om invändningsrätten

Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.

Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.

Läs mer och gör en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej. Beställde kläder från Vingåker outlet i april. Postnord slarvade bort paketet. Fick en ny försändelse av Vingåker. Nu 3 månader för sent finns försändelsen att hämta. Kontaktat Vingåker och dom förstår problemet. Jag ska alltså hämta ut paketet och sedan skicka en retur.
Nu har Vingåker skickat en ny fraktsedel per emalj. Har varken dator eller printer.
Jag är en gammal gubbe och orkar inte med att sköta postnords misstag. Vad ska jag göra. Mvh Michael

Michael

Svar från Konsumentverket

Hej Michael,

Tack för din fråga!

Prova att kontakta Vingåker outlet igen för att höra om de kan godta att du låter paketet gå i retur utan att du först ska behöva lösa ut försändelsen. Vill de inte gå med på det kan du tvingas vara behjälplig med att returnera paketet - även om det innebär en del besvär för dig.

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej,
Beställde receptbelagda mediciner hos apotea.se
Fick meddelande om att de har kommit till ombud. Var bortrest och 5:e dagen efter aviseringen åkte jag på förmiddagen till mitt ombud för att hämta ut paketet men det blev returnerat samma dag.
Apotea meddelar att de inte återbetalar min kostnad för mediciner och debiterar en reurkostnad. De skickar inte heller mina mediciner igen urtan de förstörs.
Jag kan inte göra en ny beställning med mitt högkostnadsskydd på 75% förrän om 4 veckor!
Får apotea.se ha så kort tid för hämtning hos ombud? Det missade jag då apotea.se levererar alltid hem.
Var är miljötänkande? Det är brist på mediciner och apotea.se behandlar kunder och mediciner så ansvarslöst...

Barbara

Följdfråga

Hej!
Nordic Plus fortsätter att lura äldre personer. Min mamma har fått ett provpaket med hälsokost från dem, som de lyckats lura på henne. Vi har ångrat det (inom 14 dagar) och mailat dem. De svarar att hon ändå måste betala frakten på 79:-. Stämmer det? Vi vill inte betala en enda krona till det företaget!
Måste hon betala något?

Sara

Svar från Konsumentverket

Hej Barbara och Sara,

Villkoren man godkänner vid köp styr vad som gäller kring hur länge man har på sig att hämta ut ett paket.

När det kommer till ångerrätt på medicin har vi ett annat inlägg som besvarar vad som gäller:

Är det ångerrätt på läkemedel?

Vi har även i ett tidigare inlägg besvarat vad som gäller kring att ångra innan leverans:

Kan jag ångra köpet innan leverans?

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej, jag har beställt garn och Bring har levererat till fel ombud. De kan inte skicka paketet till det ombud som var tänkt, det måste vara ett bemannat ombud säger de. Jag har problem att hämta ut paketet hos det felaktiga ombudet och för att ta mig till ett bemannat ombud behöver jag ta buss och tåg, vilket känns helt orimligt. Jag vill inte reklamera innehållet utan bara kunna hämta ut mitt paket. Företaget jag har beställt ifrån tar 200 kr i avgift för outlösta paket. Har använt klarna som betalning. Hur går jag vidare? Har även försökt att komma i kontakt med Garnius som jag beställt ifrån. De svara bara om man fyller i ett formulär, tyvärr går detta formulär inte att skicka. Klarna är informerade om hela situationen. Hälsningar Marie

Marie

Svar från Konsumentverket

Hej Marie,

Tack för din fråga!

Det är villkoren för leveransen som styr. Om det exempelvis framgår att paket kan skickas till annat ombud kan det vara svårt att ändra på detta. Börja med att läsa villkoren för leveransen.

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök kommunal konsumentvägledning


Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare