Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Jag har köpt växter från ett företag på nätet för 2 veckor sedan. Jag köpte ett flertal thujor och dahlia-knölar.
När jag tog emot växterna såg jag att många av thujaplantornas rötter var korta och skadade. Jag kontaktade då företaget som sa att jag skulle plantera och följa deras skötselråd. Nu har flera av thujorna dött.
Även en del av dahlia-knölarna har ruttnat fastän jag har följt deras råd och anvisningar gällande skötseln.
Vad kan jag kräva av företaget?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej!
Oavsett om du köper en växt eller en annan vara har du reklamationsrätt under 3 år enligt konsumentköplagen. Detta gäller så länge det inte handlar om snittblommor som har en betydligt kortare livslängd.
I ditt fall handlar det om en växt med längre livslängd och därför kan du klaga på ursprungliga fel under 3 år. Att ett fel är ursprungligt innebär att felet funnits redan vid leveransen även om det visar sig senare.
Dina rättigheter vid en reklamation: 1. Du får felet åtgärdat eller får en ny växt. Du kan själv föreslå vilken lösning du vill ha av företaget.
2. Du får ett prisavdrag. Prisavdraget ska motsvara felet, till exempel vad det kostar att få felet åtgärdat av ett annat företag.
3. Du får häva köpet. En hävning betyder att köpet återgår, alltså att företaget tar tillbaka växten och du får pengarna tillbaka. Ska växten skickas tillbaka ska företaget stå för frakten. Normalt sett har företaget två försök på sig att avhjälpa felet innan du kan argumentera för en hävning.
Du kan argumentera för att du har skött thujorna och dahlia-knölarna enligt företagets anvisningar och därför kan du i första hand ställa krav på att de ersätter dig med likvärdiga växter.
Tänk på att reklamera skriftligen till företaget. Skicka gärna med underlag som visar hur plantorna såg ut vid leveransen. Mejl fungerar bra.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Om du och företaget inte kommer överens kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga 500 kronor.
Vanligtvis har du tre års reklamationsrätt. Snittblommor är färskvara. Tiden för att klaga blir då betydligt kortare. Kontrollera därför blommorna direkt och hör av dig till butiken omedelbart om något inte är bra.
Vi kan inte avgöra hur lång tid som är rimlig. Du får argumentera för att blommorna bör hålla under en viss tid förutsatt att du skött dem på rätt sätt.
Butiken ska i första hand åtgärda felet. Det brukar betyda att du i första hand får blommorna utbytta.
Vänligen
Erika Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Fråga
Hej!
Jag har köpt växter från ett företag på nätet för 2 veckor sedan. Jag köpte ett flertal thujor och dahlia-knölar.
När jag tog emot växterna såg jag att många av thujaplantornas rötter var korta och skadade. Jag kontaktade då företaget som sa att jag skulle plantera och följa deras skötselråd. Nu har flera av thujorna dött.
Även en del av dahlia-knölarna har ruttnat fastän jag har följt deras råd och anvisningar gällande skötseln.
Vad kan jag kräva av företaget?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning