Det dras pengar från mitt konto, hur stoppar jag det?
Fråga
Jag har upptäckt att det dras en summa pengar från mitt konto varje månad. Det har tydligen pågått ett tag. Jag har dock ingen aning om vad det handlar om. Vad ska jag göra? Hur kan jag stoppa dragningarna?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Börja med att kontakta din bank för att undersöka vem som ligger bakom dragningarna.
Får du reda vem som dragit pengarna ska du skriftligen kontakta dem och fråga vad det rör sig om. Är det ett företag som påstår att det finns ett avtal ska du ställa krav på att de bevisar det.
Vill du hindra att fler dragningar görs är en idé att spärra ditt konto. Fråga din bank hur du ska göra. När dragningarna är felaktiga Har du spärrat ditt konto och istället får fakturor du anser är felaktiga har du rätt att bestrida dem. Gör det skriftligen. Via mejl går bra. Detta för att kunna visa att du kontaktat företaget och kring vad.
Mer stöd och hjälp Skickar företaget ett avtal till dig som du inte känner igen är ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig.
Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal. De kan även ha möjlighet att hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Jag har fått avdrag på mitt konto från Tre olika namn ATHLIEX , TWISTZER , FERIKIE , som jag inte har en aning om vad saken gäller , vilka är dessa ??
Mona
Svar från Konsumentverket
Hej Mona,
Vi har inga kontaktuppgifter till dessa. Du får försöka söka på internet och se om du hittar kontaktuppgifter till dem eller om din bank har någon information.
Du kan kräva att företagen ska visa att det finns ett avtal mellan dig och dem. Om du vet att det inte finns så kan du behöva spärra ditt konto. Se min kollegas svar ovan och kontakta din bank för mer information.
Vi kan inte uttala oss om enskilda företag eftersom vårt uppdrag är att ge oberoende vägledning, men läs gärna vår artikel med tips kring hur du kan undersöka ett företag.
Kommunal konsumentvägledning Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
BredBAllmIT har dragit olika summor den 27e varje månad senaste tiden, har ingen aning om hur då vi har redan andra abonnemang och gratis wifi hemma genom föreningen.
Bengt
Svar från Konsumentverket
Hej Bengt,
Jag kommer hänvisa till våra tidigare svar i tråden om hur du kan gå tillväga.
Vänligen
Adam Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Något som heter Select retail, Uppsala
drar 79kr var sjunde dag från mitt konto. Har spärrat och fått nytt kort, men lika förbaskat dras det från kontot. Banken ser/vet inget.Vet någon vad det här är...
Gunilla
Svar från Konsumentverket
Hej Gunilla,
Vi kan tyvärr inte svara vem eller varför dragningarna från ditt konto görs.
Fortsätt ha kontakt med din bank för att se om det finns andra möjligheter för dig stoppa dragningarna från ditt konto.
I övrigt hänvisar jag till våra tidigare svar i tråden.
Vänligen
Cecilia Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Någon som heter JEWEL drar 89 kr varje månad den 1a från mitt konto. Sök på det men inget mer än ett kändisnamn kommer upp.
Jag vet inte vad jag ska göra. Å min bank vet inget om JEWEL heller.
Amelia
Svar från Konsumentverket
Hej Amelia,
Kontakta din bank på nytt för att se om det går att stoppa dragningarna från ditt konto.
Om man söker på svenska företag, tex via Ratsit, då ser man drygt tio företag med Jewel i företagsnamnet. Så i den listan går det ju att börja nysta.
Tommy
Följdfråga
Min mamma kan inte logga in på match.Com för att avsluta prenumeration som dom lurade på henne. Detta har pågått i över ett år. Dom drar 400 kr varje månad för henne och hon kan inte ens logga in och försöka avsluta detta! Vi har försökt med allting men får ingen hjälp.
Finns inget telefonnummer som man kan nå någon på. Har skickat mail men får inget svar och det verkar inte heller fungera korrekt! Får tillbaka att det inte kunde levereras korrekt.
VAD kan mamma göra för att inte få sina pengar stulna? Hur kan man avbryta en prenumeration där dom drar pengar?
Jen
Svar från Konsumentverket
Hej Jen,
Tack för din fråga!
Som vi nämnt i första inlägget är det viktigt att din mamma först och främst kontaktar sin bank för att stoppa de debiteringar som hon anser är felaktiga.
Om ni skriftligen ställt krav på återbetalning kan man gå vidare med ärendet.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Jag har upptäckt att det dras en summa pengar från mitt konto varje månad. Det har tydligen pågått ett tag. Jag har dock ingen aning om vad det handlar om. Vad ska jag göra? Hur kan jag stoppa dragningarna?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning