Abonnemang och prenumerationer

Det dras pengar på min telefonräkning

Fråga

Ett företag drar 50 kronor i veckan på kontot jag har hos Telia för min mobiltelefon. Jag känner inte till att jag beställt något och jag kan inte hitta företaget som står bakom dragningarna. Vad ska jag göra?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Om det dras pengar på fakturan från Telia kan det vara för att att någon som nyttjat telefonen på något sätt beställt en betalteletjänst.

Vad är en betalteletjänst?
Det finns många olika betalteletjänster. Några exempel är rösta i tv-program via telefonsamtal eller sms, köpa en bussbiljett via sms eller spel och ringsignaler till mobilen.

En betalteletjänst debiteras via telefonräkningen från operatören, men de utförs av ett annat företag.

Om du inte vet vad det är för tjänst du blivit debiterad för är ett bra första steg att kontakta din operatör och begära en samtalsspecifikation.

Avsluta tjänsten
För att avsluta en tjänsten kan man skriva endast ordet STOPP i ett sms och skicka det till samma kortnummer som man en gång beställt tjänsten genom. Om du inte vet vilket kortnummer det företag som debiterar dig använder kan du se efter om du fått några sms från företaget.

På fakturan från operatören ska det finnas kontaktuppgifter till det företag som ansvarar för en förmedlad tjänst.

Om det inte löser sig
Om det inte löser sig kan du göra en anmälan hos Telekområdgivarna.

Om du inte hittar företaget kan du först läsa på länken nedan och se om du kan hitta någon kontaktväg till företaget.

Kontaktuppgifter till företag

Läs mer om anmälningar hos Telekområdgivarna

Gör en anmälan hos Telekområdgivarna

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare