Jag har köpt en bil av en bilhandlare. Efter 2 månader gjorde jag en besiktning. Då visade det sig att bilens bromsar var helt utslitna. Det här var inget bilhandlaren informerade mig om, de sa att bilen var i bra skick. Jag hörde direkt av mig till bilhandlaren, som inte ville hjälpa mig. De sa att det inte var ett fel de behövde ta ansvar för. De sa att jag dessutom klagat för sent. Vad är det som gäller? Borde inte detta räknas som ett dolt fel?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
När du köper en bil av en bilhandlare skyddas du av konsumentköplagen. I lagen står det att du har rätt att klaga på fel du upptäcker inom 3 år från köp. Din skyldighet är dock att klaga som fort som möjligt och senast inom 2 månader från det att du upptäckt felet. Då du klagade direkt felet upptäckts har du klagat inom rätt tid.
Dolda fel finns inte som uttryck i lagen. Fel bilfirman är skyldiga att åtgärda är så kallade ursprungliga fel. Ett ursprungligt fel är ett fel som fanns på bilen när du köpte den även om det upptäcktes senare och fel du inte ska behöva räkna med utifrån till exempel den information du fick om bilen innan köp.
I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter, hur du klagar på bästa sätt och hur du kan gå vidare om du och bilhandlaren inte kommer överens.
Finns det en sammanställning över ”svartlistade” bilfirmor i Sverige.
Peter
Svar från Konsumentverket
Hej Peter,
Tack för att du kontaktar oss!
Konsumentverket har inte någon sådan lista. Tidskriften Råd & Rön har däremot en lista över de företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens besluts. De kallas Svarta listan.
Vänligen
Adam Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Köpt en bil på bilia toyota i Malmö för drygt 2 år sedan har fortfarande garanti men inte nybilsgaranti eftersom bilen tillverkades 2019. Hörs ett glapp när jag svänger höger på ett farthinder. Innan bilen skickas på en undersökning följer en från verkstad med på en biltur. Hen märker och hör glappet direkt och påpekar att det är fel på bakvagnen samt att flera delar behöver bytas utav erfarenhet. Bilen skickas till verkstad och efteråt hävdar de att det är fel på låskista högerbak. Min fråga är hur ska jag gå vidare först säger de att det är fel på bakvagnen och flera delar behöver bytas sedan hävdar de att det är en låkista. Min slutsats är att de försöker spara pengar. Om jag åtgärdar låskistan i en auktoriserad verskatd och felet uppstår vad ska jag göra?.
Tarik
Svar från Konsumentverket
Hej Tarik,
Tack för att du kontaktat oss med din fråga!
Jag vill börja med att informera om att vi lämnar generell information till konsumenter gällande konsumentlagstiftningen. Vi kan däremot inte bedöma enskilda ärenden eller lämna förhandsbesked eftersom vi ska vara opartiska.
Dina rättigheter beror på om felet är ett ursprungligt fel, ett fel som täcks av garantin eller om det beror på normalt slitage och du måste bekosta reparationen själv. Anser du att företaget inte åtgärdar felet exempelvis om du upptäcker att missljudet återkommer får du kontakta Bilia eller verkstaden på nytt och klaga. Var noga med att sköta kontakten med bilfirman och verkstaden skriftligen så att du har bevis för vad som sagts mellan er. Mejl fungerar bra.
Kommunal konsumentvägledning Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Hej! Köpte en bil från en bilfirma. Jag fick med den garanti för 30 dagar och dagen efter bilen stoppade i motorväg och fick meddelandet att det är fel på växellådan! Bilen startar inte alls och jag försöker att kontakta bilhandlaren han svarade första gången och hörde vad jag sa att bilen är dålig… sen sa han att han skulle återkomma med svar på hur vi ska göra och han svarar aldrig. Vi bor i en annan kommun än bilfirman och det är långt att åka! Hur ska vi göra i sånt situation?
Malek
Svar från Konsumentverket
Hej Malek,
Tack för att du kontaktat oss!
Var noga med att sköta kontakten med bilfirman skriftligen så att du har sparade bevis för vad som sagts mellan er. Mejl fungerar bra.
Eftersom bilen inte går att starta kan du erbjuda bilfirman att de får hämta bilen och transportera den till sin verkstad eller höra med företaget om du istället kan lämna in bilen för en felundersökning till en verkstad i Simrishamn för att ta reda på mer om felet.
Är felet ursprungligt ska du inte ha några kostnader för reklamationen.
Kommunal konsumentvägledning Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Jag har köpt en bil av en bilhandlare. Efter 2 månader gjorde jag en besiktning. Då visade det sig att bilens bromsar var helt utslitna. Det här var inget bilhandlaren informerade mig om, de sa att bilen var i bra skick. Jag hörde direkt av mig till bilhandlaren, som inte ville hjälpa mig. De sa att det inte var ett fel de behövde ta ansvar för. De sa att jag dessutom klagat för sent. Vad är det som gäller? Borde inte detta räknas som ett dolt fel?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning