Övriga områden

Godkänna skriftligen efter telefonförsäljning – vad ska stå i sms:et?

Fråga

Jag köpte en ny mobiltelefon av en telefonförsäljare som ringde upp mig. Jag hade lite svårt att förstå allt hon sa om telefonen och kostnader etc men godkände ändå avtalet via sms efteråt. Nu har jag fått en dyrare faktura än jag minns att hon sagt. I sms:et som jag godkände står ingenting om telefonen eller kostnaden. Måste inte företaget informera om sådant?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

När ett företag kontaktar dig via telefon i syfte att sälja något till dig finns det regler företaget måste följa. Det räcker inte att du muntligen tackar ja till ett erbjudande i ett telefonsamtal. Efter samtalet avslutats måste du även godkänna avtalet skriftligen för att det ska bli giltigt. Med skriftligen menas att du accepterar avtalet exempelvis genom att svara ja i ett sms.

Information du ska få i samband med det skriftliga godkännandet
Informationen du får i samband med att du skriftligen godkänner avtalet via sms:et ska återspegla vad som har sagts under telefonsamtalet. Du ska kunna förstå vad det är för erbjudande du ska ta ställning till.

Säljaren är innan avtalet ingås skyldig att informera om varan, dess egenskaper, pris, avtalets löptid, ångerrätt och villkoren för att säga upp avtalet. Lämnas inte den informationen under samtalet måste det ske på annat sätt, exempelvis i sms:et som du ska bekräfta.

Har det inte varit tydligt vad du svarade ja till, kan du argumentera för att avtalet inte är giltigt. Kontakta företaget skriftligen och spara en kopia. Vi kan inte göra bedömningen om det har varit tydligt eller inte.

Ångerrätt
Finns det ett giltigt avtal kan det finnas möjlighet att ångra avtalet.

Läs mer om ångerrätten här

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Men om ägaren är på tex sjukhus o fel person godkänner något inte ägarn vill ha. Skulle det inte minst va bank id.

Peter

Svar från Konsumentverket

Hej Peter,

Det finns inget krav att sms:et måste bekräftas med bank-id.

Om det inte är ägaren själv som godkänt beställningen får hen kontakta säljaren och förklara detta och att hen vill avbryta köpet på grund av att det är någon annan som gjort det.

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Innebär det att jag signerat ett avtal bara för att ett företag skickat ett sms till mig? Till exempel om jag inte har svarat på eller klickat/öppnat ett sms utan att det bara skickats till mig. Måste inte företaget i så fall kunna bevisa att jag gjort något av ovanstående?

Göran

Svar från Konsumentverket

Hej Göran,

Nej, det räcker inte att de enbart skickat dig ett sms. Du måste ha svarat på sms:et, till exempel genom att svara ja eller ok eller ha signerat med bank-id. Det är de som har bevisbördan för att du har svarat på meddelandet och att det skett efter samtalet.

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej före gpdrlagen eller vad den heter så kunde man på mobilen spela in samtalalet lika som försäljare/ företag gör än idag.
Det var jättebra när man kunde spela upp santalet vad sa dom och jag .. du förstår hur bra det var,det var en konsumenträtt som försvann för vanligt folk.

Anders

Svar från Konsumentverket

Hej Anders,

Så länge som du själv deltar får du spela in samtalet.

Om ett företag har spelat in ett samtal som du har deltagit i, har du rätt att begära att företaget skickar inspelningen från det samtalet till dig.

Mer om rätt till tillgång på IMY:s webbplats​​​

Detta är något som faller under Integritetsskyddsmyndighetens (IMY) tillsynsverksamhet. Har du fler frågor kring detta är mitt tips att du tar kontakt med IMY.

Till IMY:s webbplats

 Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare