Biljetter och evenemang

Studentfesten har bytt datum – vad har jag rätt till?

Fråga

Jag har köpt en dyr biljett till en studentfest. Det är ett företag som håller i festen. Nu har jag fått information att de byter dag. Festen kommer nu vara en vecka senare än sagt. Jag kan inte gå då. Företaget säger att om jag avbokar får jag inga pengar tillbaka. Stämmer det?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Du har rätt att få tillbaka pengarna när ett evenemang flyttas. Det gäller oavsett anledningen till att arrangören flyttar evenemanget. Du ska få återbetalning för biljetten eftersom du inte får vad du har betalat för.

Kontakta arrangören skriftligen, via mejl till exempel, och ställ ditt krav. Spara kopia.

Om du betalat med kort
Har du betalat med ett kort kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank om arrangören inte betalar tillbaka. Detta kallas att göra en kortreklamation.

Läs mer om kortreklamationer

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Kan du inte ta hjälp av din bank och arrangören säger nej till dina krav kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. För att ARN ska pröva ärendet ska biljetten kostat mer än 500 kronor.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Kommunal konsumentvägledning
Vill du ha hjälp med en anmälan till ARN är ett tips att se om din kommun erbjuder konsumentvägledning. I vissa fall kan de stötta dig kring din anmälan. 

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Kan jag återbetalas om jag köpt en biljett till studentbalen och ångar mig. Biljetten såldes genom en app och betalade med Swish. Kan jag få pengarna tillbaka?

Minbem

Svar från Konsumentverket

Hej Minbem,

Tack för din fråga!

Nej, mest troligt har du inte rätt att ångra köpet utav biljetten till studentbalen eftersom balen äger rum ett bestämt datum under en viss tid. Kontrollera villkoren för biljetten för att se om företaget erbjuder någon ångerrätt.

Om konsertbiljetter och evenemangsbiljetter​​​

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Min researrangör, Kulturresor, ändrade datum för en utflykt som jag och min man skulle åka på. Datum tidigarelades vilket gjorde att maken inte kunde komma med. Kulturresor säger att de bara kommer återbetala om bussbolaget återbetalar? Det låter konstigt och inte korrekt, vad säger ni? Eventuellt lagrum?

Saga

Svar från Konsumentverket

Hej Saga,

Då företaget har gjort ändringen bör ni ha rätt till återbetalning om ni inte har möjlighet att åka med.

Är det att ses som ett evenemang är det generella avtalsprinciper och praxis som blir gällande.

Om inställt evenemang

Rör det sig om en paketresa är det istället paketreselagen som är aktuell.

För att en resa ska ses som en paketresa krävs det att resan uppfyller dessa krav:

  • Resan består av minst två olika resetjänster. En resetjänst kan vara transport, boende, hyrbil eller evenemang av olika slag.
  • Resan pågår i minst 24 timmar eller innehåller en övernattning.
  • De två olika resetjänsterna har satts samman i ett paket och säljs av ett företag.
Om ändringar i paketresa

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare