Ångerrätt och öppet köp

Kan jag ångra studentflaket?

Fråga

Jag och min klass tar studenten nu i vår. Jag tog på mig att boka vårt studentflak. I telefon sa företaget ett pris men nu när jag fått hem bekräftelsen kostar det mycket mer. Vilket pris gäller? Om jag inte får det billigare priset kan jag då ångra bokningen och avboka flaket?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Du har rätt att få få det pris ni kommit överens om i telefon. Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga. Kontakta företaget och argumentera för att det du anser ska gälla. Säger företaget nej kan det tyvärr bli svårt att bevisa att du har rätt.

Ångra eller avboka
Som regel har du ångerrätt när du som privatperson ingått avtal på distans via ett organiserat system. Ett organiserat system kan vara via telefon om det är så företaget brukar ingå avtal. Det är viktigt att känna till att det finns undantag till ångerrätten. Ett undantag är till exempel fritidsaktivitet som utförs på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod. Säger företaget att du inte har ångerrätt behöver en bedömning göras vad som gäller i ditt fall. Jag kan inte göra den bedömningen eftersom vi ger oberoende vägledning.

Har du ångerrätt ska du inte behöva betala något om du ångrar avtalet.

Mer om ångerrätt

Oavsett om du har ångerrätt eller inte så har du rätt att avboka. Vid avbokning kan du behöva betala ersättning till företaget. Som regel ska du ersätta företaget för kostnader de drabbas av. Kostnaden får inte vara oskälig och ska motsvara företagets förlust.

Skriftlig kontakt
Tänk på att ha skriftlig kontakt med företaget, via mejl till exempel, och spara kopia.

Hjälp att tolka avtalet
Kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Regler kring studentflak
Jag vill även tipsa dig om att ta del av Polisens information kring regler för studentflak. Där kan du läsa om vad som gäller för att ni som åker på flaket ska vara säkra.

Till Polisens information

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare