Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Paketet jag skickade kom aldrig fram. Vad har jag rätt till?
Fråga
Jag har skickat ett paket till min mormor. Jag köpte frakten av ett företag och lämna in paketet hos ett ombud. Precis som företaget sagt att jag skulle göra. Mormor skulle få paketet inom en vecka fick jag information om. Nu har det gått en månad och paketet har fortfarande inte kommit fram. Vad ska jag göra? Vad kan jag kräva av företaget?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Klaga (reklamera) till logistikföretaget du anlitat att paketet inte kommit fram. Skriv till dem, via mejl till exempel, och spara kopia.
För att veta vad du har rätt till, om paketet kommit bort, behöver du undersöka vad som står i villkoren för ert avtal. När du anlitar ett logistikföretag att frakta ett paket skyddas du inte av konsumentlagstiftningen. Det är istället avtalet mellan dig och företaget som styr.
Du har ofta ett större skydd om du köpt till någon form av försäkring kopplad till frakten. Även här är det villkoren som styr.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Säger företaget nej till din reklamation och ditt krav överstiger 500 kronor har du möjlighet att vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning.
Kommunal konsumentvägledning Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till ARN, om det skulle behövas. Sök din kommunala konsumentvägledning här
Vänligen
Cecilia Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Skickade tillbaka en vara till nederländerna för ca 1mån, dom säjer att dom inte fått tillbaka varan. Har ingen spårnings kod. Lämnade in den på postnord. Men egtersom jag hade köpt frimärken själv. Skickades bara paket iväg. Har en faktura på 700 kr på klarna, som jag ej vill betala. Hur gör jag. Hitta paket?
Ej angivet
Svar från Konsumentverket
Hej,
Tack för att du kontaktar oss.
Du behöver kunna visa att du returnerat varan.
Kan du visa det? Då menar Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i tidigare bedömning att företaget du köpt vara av ansvarar för varan från att du lämnar den till transportören, till exempel när du lämnar in den till ett postombud. Det innebär att du normalt sett inte kan hållas ansvarig om varan skadas eller försvinner under transporten. Då kan i sånt fall bestrida fakturan.
Företaget måste kunna visa att du varit vårdslös Kan du visa att du returnerat paketet krävs det att du varit vårdslös för att du ska kunna bli ansvarig om paketet skadas eller försvinner . Det kan till exempel handla om att du paketerat varan på ett otillräckligt sätt eller skrivit fel adress. Men det är upp till företaget att kunna bevisa att du varit vårdslös. Har transportören inte anmärkt på paketeringen eller retursedeln kan du hävda att du inte varit vårdslös.
I vår guide kan du läsa mer om vad som gäller om vad du kan göra om du och företaget inte kommer överens.
Fråga
Jag har skickat ett paket till min mormor. Jag köpte frakten av ett företag och lämna in paketet hos ett ombud. Precis som företaget sagt att jag skulle göra. Mormor skulle få paketet inom en vecka fick jag information om. Nu har det gått en månad och paketet har fortfarande inte kommit fram. Vad ska jag göra? Vad kan jag kräva av företaget?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning