Leverans och frakt

Paketet jag skickade kom aldrig fram. Vad har jag rätt till?

Fråga

Jag har skickat ett paket till min mormor. Jag köpte frakten av ett företag och lämna in paketet hos ett ombud. Precis som företaget sagt att jag skulle göra. Mormor skulle få paketet inom en vecka fick jag information om. Nu har det gått en månad och paketet har fortfarande inte kommit fram. Vad ska jag göra? Vad kan jag kräva av företaget?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Klaga (reklamera) till logistikföretaget du anlitat att paketet inte kommit fram. Skriv till dem, via mejl till exempel, och spara kopia.

För att veta vad du har rätt till, om paketet kommit bort, behöver du undersöka vad som står i villkoren för ert avtal. När du anlitar ett logistikföretag att frakta ett paket skyddas du inte av konsumentlagstiftningen. Det är istället avtalet mellan dig och företaget som styr.

Du har ofta ett större skydd om du köpt till någon form av försäkring kopplad till frakten. Även här är det villkoren som styr.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Säger företaget nej till din reklamation och ditt krav överstiger 500 kronor har du möjlighet att vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till ARN, om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare