Verkstaden misslyckades med felsökningen- måste jag betala?
Fråga
Jag lämnade in bilen för felsökning hos en verkstad. Felsökningen visade att en del behövde bytas ut, men efter att verkstaden hade bytt den finns felet fortfarande kvar. Trots detta vill de ha betalt. Ska jag verkligen behöva betala trots att felet kvarstår?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Ja, om verkstaden har utfört felsökningen fackmässigt. Det betyder att de har haft den utrustning som krävs för att felsöka bilen och att de följt biltillverkarens instruktioner.
När verkstaden diagnostiserar bilen får de en lista med de mest troliga felen. De ska då följa denna lista stegvis. Innan de går vidare till nästa steg måste de fråga dig om de ska fortsätta eller inte. Du ska då få information om vad nästa steg kommer att kosta.
Detta betyder alltså att du kan bli tvungen att betala för en felsökning och utbytta delar även om felet inte hittats, så länge verkstaden agerar fackmässigt. Om du är osäker på om det utförts fackmässigt kan du kontakta någon annan som är kunnig på bilar och felsökningar, för att få ett utlåtande.
Om du och företaget inte kommer överens De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.
Hur kan man räkna det som fackmannamässigt, om man inte kan/har konstaterat att det är just den den som byts är trasig?
Att bara koppla upp diagnosverktyg, för att sedan byta delar som diagnosverktyg säger kan vara troliga orsaken, räcker inte. En bra mekaniker ska ju även kunna avgöra att det faktiskt är fel på delen, innan den byts.
Lobo
Följdfråga
Utbytt felfri del ska väl verkstaden byta tillbaka och inte kunden betala?
Claes
Svar från Konsumentverket
Hej Lobo & Claes!
Vi lämnar generell information till konsumenter gällande konsumentlagstiftningen. Vi kan däremot inte bedöma enskilda ärenden eller lämna förhandsbesked eftersom vi ska vara opartiska. Därav vårt svar på första frågan.
Skulle verkstaden byta ut en felfri del och ni som konsumenter kan bevisa detta kan ni argumentera för att tjänsten inte varit till rimlig nytta för er och kräva att få häva avtalet. Vid en hävning är verkstaden inte skyldig att slutföra arbetet och ni som konsumenter är heller inte skyldiga att betala för den delen av tjänsten.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Ni kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om ni inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till era krav eller fått skälig tid på sig att svara dig/er, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
"Detta betyder alltså att du kan bli tvungen att betala för en felsökning och utbytta delar även om felet inte hittats"
Men hur kan ni anse att detta är fackmannamässigt, när en del byts och felet kvarstår?
Lobo
Svar från Konsumentverket
Hej Lobo!
Det vi menar är att det kan vara fackmässigt om det är en standard i branschen att när till exempel en viss felkod visas så är det alltid en speciell åtgärd som man prövar i första hand. Sedan kanske det visar sig att det är något annat som behöver göras, men att standardförfarandet alltid är att man ska börja med en viss åtgärd. Då kan man som konsument behöva betala för det arbetet även om det behöver göras mer på bilen, då verkstaden kan anses ha agerat fackmässigt.
Vänligen
Emma Vägledare, Konsumentverket
Kommentera eller ställ en följdfråga
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Jag lämnade in bilen för felsökning hos en verkstad. Felsökningen visade att en del behövde bytas ut, men efter att verkstaden hade bytt den finns felet fortfarande kvar. Trots detta vill de ha betalt. Ska jag verkligen behöva betala trots att felet kvarstår?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning