Fordon

Verkstaden misslyckades med felsökningen- måste jag betala?

Fråga

Jag lämnade in bilen för felsökning hos en verkstad. Felsökningen visade att en del behövde bytas ut, men efter att verkstaden hade bytt den finns felet fortfarande kvar. Trots detta vill de ha betalt. Ska jag verkligen behöva betala trots att felet kvarstår?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Ja, om verkstaden har utfört felsökningen fackmässigt. Det betyder att de har haft den utrustning som krävs för att felsöka bilen och att de följt biltillverkarens instruktioner.

När verkstaden diagnostiserar bilen får de en lista med de mest troliga felen. De ska då följa denna lista stegvis. Innan de går vidare till nästa steg måste de fråga dig om de ska fortsätta eller inte. Du ska då få information om vad nästa steg kommer att kosta.

Detta betyder alltså att du kan bli tvungen att betala för en felsökning och utbytta delar även om felet inte hittats, så länge verkstaden agerar fackmässigt. Om du är osäker på om det utförts fackmässigt kan du kontakta någon annan som är kunnig på bilar och felsökningar, för att få ett utlåtande.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hur kan man räkna det som fackmannamässigt, om man inte kan/har konstaterat att det är just den den som byts är trasig?

Att bara koppla upp diagnosverktyg, för att sedan byta delar som diagnosverktyg säger kan vara troliga orsaken, räcker inte. En bra mekaniker ska ju även kunna avgöra att det faktiskt är fel på delen, innan den byts.

Lobo

Följdfråga

Utbytt felfri del ska väl verkstaden byta tillbaka och inte kunden betala?

Claes

Svar från Konsumentverket

Hej Lobo & Claes!

Vi lämnar generell information till konsumenter gällande konsumentlagstiftningen. Vi kan däremot inte bedöma enskilda ärenden eller lämna förhandsbesked eftersom vi ska vara opartiska. Därav vårt svar på första frågan.

Skulle verkstaden byta ut en felfri del och ni som konsumenter kan bevisa detta kan ni argumentera för att tjänsten inte varit till rimlig nytta för er och kräva att få häva avtalet. Vid en hävning är verkstaden inte skyldig att slutföra arbetet och ni som konsumenter är heller inte skyldiga att betala för den delen av tjänsten.

När verkstaden gjort fel

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Ni kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om ni inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till era krav eller fått skälig tid på sig att svara dig/er, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Till ARN:s webbplats

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

"Detta betyder alltså att du kan bli tvungen att betala för en felsökning och utbytta delar även om felet inte hittats"

Men hur kan ni anse att detta är fackmannamässigt, när en del byts och felet kvarstår?

Lobo

Svar från Konsumentverket

Hej Lobo!

Det vi menar är att det kan vara fackmässigt om det är en standard i branschen att när till exempel en viss felkod visas så är det alltid en speciell åtgärd som man prövar i första hand. Sedan kanske det visar sig att det är något annat som behöver göras, men att standardförfarandet alltid är att man ska börja med en viss åtgärd. Då kan man som konsument behöva betala för det arbetet även om det behöver göras mer på bilen, då verkstaden kan anses ha agerat fackmässigt.

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare