Hur många dagar har jag på mig att returnera varan jag ångrat?
Fråga
Jag har beställt en brödrost i en webbutik. Jag tyckte inte färgen på brödrosten passade i mitt kök. Jag skrev därför till företaget och meddelade att jag ville ångra köpet.
Nu har företaget meddelat att jag måste skicka tillbaka brödrosten inom 14 dagar. Stämmer det? Hur många dagar har jag på mig att returnera brödrosten?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Du bör skicka tillbaka brödrosten så fort som möjligt.
När nyttjar din ångerrätt ska du lämna eller skicka tillbaka varan så snart som möjligt. Senast inom 14 dagar från att du meddelat företaget att du vill ångra ditt köp.
Skicka tillbaka efter mer 14 dagar Har du meddelat företaget att du vill ångra dig i tid men skickat tillbaka den efter mer än 14 dagar? Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) har i ett vägledande beslut bedömt att det inte ska göra att du förlorar din rätt. Du ska ändå ha möjlighet att få tillbaka dina pengar.
Du får inte pengarna tillbaka Har du skickat tillbaka varan men trots det inte får tillbaka det du betalat finns det vägar att gå.
Gör så här:
1. Skriv till företaget och kräv återbetalning. Spara kopia.
2. Ta hjälp av din bank eller kreditgivare. Har du betalat via någon form av kredit eller med kort kan ha möjlighet att ställa dina krav din din bank eller kreditgivare.
3. Kontakta din kommun för att se om erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
4. Gör en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden. ARN gör en bedömning och ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.
Köpt belysning betalat förskott I orderbekräften står det EJ ÖPPET KÖP kan jag ångra köpet som skedde för e vecka sedan
Peter
Svar från Konsumentverket
Hej Peter,
Tack för din fråga!
Ja, du kan ångra ditt köp under 14 dagar om du har handlat på distans (exempelvis internet eller telefon).
Har du däremot handlat i en fysik butik gäller inte ångerrätten utan butikens egna regler kring öppet köp och bytesrätt. Då får butiken bestämma själva om de vill erbjuda öppet köp eller inte, och under vilka förutsättningar.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Jag har beställt en brödrost i en webbutik. Jag tyckte inte färgen på brödrosten passade i mitt kök. Jag skrev därför till företaget och meddelade att jag ville ångra köpet.
Nu har företaget meddelat att jag måste skicka tillbaka brödrosten inom 14 dagar. Stämmer det? Hur många dagar har jag på mig att returnera brödrosten?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning