Övriga områden

Hur kan jag undvika annonsbedrägeri när jag säljer varor på nätet?

Fråga

Hej!

Jag har sålt en del produkter på nätet. När köpare kontaktar mig har jag både fått frågan om att lämna ut mina betalningsuppgifter i samband med köpet, samt meddelat att varan ska levereras till en box med en tillhörande länk som jag ska klicka på. Det här tycker jag känns osäkert.

Hur ska jag göra för att undvika att bli lurad?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej!

Det är alltid viktigt att vara försiktig när någon uppmanar dig att lämna ut dina betalningsuppgifter.

Tänk på detta om du säljer på internet:

  • Använd aldrig  Bank-id på uppmaning av någon annan
  • Klicka aldrig på en länk där du känner dig osäker på avsändaren
  • Om köparen stressar dig att slutföra köpet kan det vara en varningssignal.

Du har rätt att välja betalsätt när du säljer
Tänk på att det är du själv som väljer hur du vill ha betalt för dina varor och om du är beredd att skicka varorna eller inte. Det är också du som väljer om du eller köparen ska stå för frakten.

Om köparen ställer krav på dig som du tycket känns obekvämt, kan det vara bättre att avstå från försäljningen till den personen.

Fler tips och råd för att undvika att bli lurad
Polisen har samlat information om bedrägeri vid näthandel och vilseledande annonser på sin webbplats.

Mer om bedrägerier vid näthandel hos Polisen

Du kan också läsa mer hos Säkerhetskollen som är en webbplats med rådgivning som Stöldskyddsföreningen skapat.

Mer om annonsbedrägeri hos Säkerhetskollen

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare