StartKonsumentFrågor och svarBlev lurad att teckna ett nytt abonnemang i butiken. Vad kan man göra? - Frågor och svar
Mobil, tv, bredband
Blev lurad att teckna ett nytt abonnemang i butiken. Vad kan man göra?
Fråga
Min mamma känner sig lurad. Hon gick till en affär för att köpa en ny telefon. Butiken säljer abonnemang från flera olika operatörer, och de bytte även hennes operatör utan att hon förstod detta.
Hon har signerat avtalet, men förstod inte att hon skulle behöva byta operatör. Nu får hon inte bryta kontraktet.
Vad kan man göra?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej!
Det finns ingen lagstadgad ångerrätt när man handlar i en fysisk butik, utan det gäller när man handlar på distans. Till exempel över internet.
Uppföranderegler för operatörer vid telekomavtal Vår samarbetsbyrå Telekområdgivarna har uppföranderegler för de operatörer som är medlemmar hos dem.
Där står det bland annat att operatören ska ta särskild hänsyn till behovet hos särskilt utsatta personer på grund av exempelvis bristande språkförmåga, nedsatt fysisk eller psykisk funktionsförmåga eller ålder.
Där står även att om nytt avtal ingås med nuvarande operatör ska information ges om hur tidigare avtal hos operatören kan påverkas.
Om din mamma exempelvis inte kan språket bra eller är äldre skulle detta kunna bryta mot deras uppföranderegler. Detsamma om hon inte fått tydlig information om att hon byter operatör.
Telekområdgivarna Du kan kontakta Telekområdgivarna. De ger opartisk och kostnadsfri vägledning till konsumenter kring abonnemang för tv, telefoni, bredband och fiberanslutningar. Telekområdgivarna kan ge dig rådgivning och i vissa fall hjälpa till i dialogen mellan dig och din operatör för att försöka bidra till en lösning, förutsatt att operatören är medlem i Telekområdgivarna.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Min mamma känner sig lurad. Hon gick till en affär för att köpa en ny telefon. Butiken säljer abonnemang från flera olika operatörer, och de bytte även hennes operatör utan att hon förstod detta.
Hon har signerat avtalet, men förstod inte att hon skulle behöva byta operatör. Nu får hon inte bryta kontraktet.
Vad kan man göra?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning