Pris och betalningar

Måste jag betala till Nivi credit för vägtull i Italien?

Fråga

Jag har fått ett kravbrev från italienska vägtullen som påstår att jag har obetalda avgifter gällande vägtull. Är jag skyldig att betala dessa om jag har kört bil i Italien men det var för flera år sedan?

Jag har en bekant som också har fått ett krav från samma instans som inte ens ägde bilen det året som den påstås ha varit i Italien och kört, då ska man väl inte behöva betala?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Ja, du kan vara tvungen att betala vägtullavgiften om du har kört i Italien och inte har betalat den vid ett tidigare tillfälle. Enligt vår erfarenhet så driver företaget Nivi Credit in skulder som rör exempelvis obetalade vägtullar i Italien. Det är inte ovanligt att sådana avgifter drivs in i upp till fem år efter det att de uppstod.

När du får en vägtullavgift så räknas du inte som konsument och därför kan vi tyvärr inte hjälpa dig mer ingående. På grund av många frågor kring detta, har vårt systerkontor i Italien sammanställt information om just böter och avgifter i Italien.

Läs gärna mer på deras webbplats

Om man däremot aldrig har kört i Italien bör man bestrida fakturan. Hur du bestrider bör stå på fakturan eller på webbsidan de hänvisar till i länken ovan.

I vissa fall kan det vara så att registreringsnumret stämmer men att det i själva verket är ett fordon från ett annat land som har samma typ av registreringsskyltar. För att snabba på processen kan du bifoga en bild på ditt fordon som visar registreringsnumret, alternativt bifoga en kopia på registreringsbeviset.

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare