Abonnemang och prenumerationer

Får Kombispel göra så här? Är min morfar skyldig att betala för Kombilotteriet?

Fråga

Min morfar blev uppringd av Kombispel som ville sälja lotter. Han tackade nej och försökte avsluta samtalet flertalet gånger. Till slut köpte han ändå en lott i Kombilotteriet. Det visade sig sen att det han tackat ja till är en prenumeration.

Får det gå till så här? Vad har min morfar för rättigheter?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

När Kombispel kontaktar din morfar via telefon finns det regler de måste följa. De ska bland annat ge tydlig information om erbjudandet och vilka villkor som gäller. Säljaren ska också respektera om du som konsument vill avsluta samtalet.

Det krävs även ett skriftligt godkännande för att avtalet ska vara giltigt. Det står i spellagen och gäller för avtal som ingåtts efter 1:a juni 2024. Godkännandet ska ske efter att samtalet avslutats. Har din morfar ingått avtalet efter 1:a juni i år och inte svarat ja skriftligen efter han lagt på finns det inget giltigt avtal.

Finns det inget giltigt avtal kan din morfar bestrida fakturan.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Har din morfar skriftligen godkänt avtalet men anser att han blivit vilseledd in i ett avtal genom att säljaren undanhållit viktig information eller att säljaren inte respekterat att din morfar ville avsluta samtalet, kan han argumentera för att avtalet inte ska vara giltigt.

Ingen ångerrätt på lotter
När det gäller lotter finns det ingen lagstadgad ångerrätt.

Är din morfar och Kombispel oense om vad han tackat ja till?
Påstår Kombispel att din morfar tackat ja till en prenumeration behöver de kunna bevisa det. Han har rätt att kräva att de bevisar vad han har tackat ja till. Om samtalet har spelats in har han rätt att begära ut inspelningen.

Om Kombispel inte kan bevisa att din morfar tackat ja till en prenumeration utan enbart en lott i Kombilotteriet, är han inte skyldig att betala för något mer. Kräver de betalt för en prenumeration som han inte tackat ja till har han möjlighet att bestrida fakturan.

Tänk på att hålla skriftlig kontakt, exempelvis via mejl.

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din morfars kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa honom. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till i kontakten med företag.

Sök kommunal konsumentvägledning

Anmäl till Konsumentverket
Tycker din morfar att Kombispel gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.

En anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer lagstiftningen.

Din morfar kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till sin anmälan.

Läs mer och gör en anmälan till Konsumentverket

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare