Har jag rätt att lämna tillbaka alla stolar när en är trasig?
Fråga
Jag köpte fyra likadana stolar till mitt kök. En av stolarna var trasig vid leverans. Företaget kan inte laga eller byta ut den så de ger mig pengar tillbaka. De säger dock att jag måste behålla de andra tre. Stolarna går inte att köpa någon annanstans och jag vill ha fyra matchande stolar. Jag vill därför lämna tillbaka alla fyra. Har jag rätt till det?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Du kan ha rätt att häva hela köpet och därmed lämna tillbaka alla fyra stolar.
I konsumentköplagen står det att du i vissa fall har rätt att häva ett helt köp, även om alla varor inte är trasiga. Du kan ha rätt till det om det finns ett samband mellan varorna du köpt och det ses som orimligt att behålla de varor som är hela.
Argumentera för att du köpt stolarna tillsammans, att du inte har nytta av tre av fyra stolar och att du därför vill häva hela köpet. Kontakta gärna företaget skriftligen, till exempel via mejl. Spara kopia.
I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter vid reklamation. Där kan du även läsa hur du kan gå vidare om du och företaget inte kommer överens.
Köper du som privatperson en vara av ett företag via en webbshop har du som regel ångerrätt. Vid ångerrätt behöver du inte motivera varför du ångrar köpet. Du kan dock behöva stå för returfrakten om det framgår i företags villkor.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Jag köpte fyra likadana stolar till mitt kök. En av stolarna var trasig vid leverans. Företaget kan inte laga eller byta ut den så de ger mig pengar tillbaka. De säger dock att jag måste behålla de andra tre. Stolarna går inte att köpa någon annanstans och jag vill ha fyra matchande stolar. Jag vill därför lämna tillbaka alla fyra. Har jag rätt till det?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning