Har jag rätt att kräva specificerad faktura av en hantverkare?
Fråga
Jag har anlitat en hantverkare. När jag fick fakturan tyckte jag att det blev för dyrt. Det står bara en totalsumma på fakturan. Det står inte vad företaget gjort och tagit betalt för. Har jag rätt att få veta det? Kan jag kräva att få fakturan specificerad?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Ja du har rätt att begära en specificerad faktura. Det står i konsumenttjänstlagen.
Begär du en specificerad faktura inom rimlig tid innan räkningen ska vara betald är du inte skyldig att betala förrän du fått den.
Den specificerade fakturan ska hjälpa dig förstå vad hantverkaren tagit betalt för. Du ska till exempel kunna se vilka arbetsmoment som utförts och vilket material hantverkaren använt. Har du inte fått ett fast pris på tjänsten ska det även stå hur priset beräknats.
Vilket pris ska du betala? Vad du ska betala beror på vad ni kommit överens om. Det skiljer sig mellan ett fast och ett ungefärligt pris samt om du inte fått någon prisuppgift alls.
I vår guide kan du läsa mer om vad som gäller och hur du kan gå till väga om du och företaget inte är överens om priset.
Men om hantverkaren lämnat ett fast pris på arbete och material för jobbet så borde väl inte kunden kunna komma i efterhand att kräva en specificerad faktura? Kunden har ju i detta fallet godkänt offerten?
Robban
Svar från Konsumentverket
Hej Robban,
Jo, en konsument har rätt att begära en specificerad räkning enligt konsumenttjänstlagen även om hantverkaren lämnat ett fast pris på arbete och material. Konsumenten har rätt att veta vilket slags arbete som utförts, vilka åtgärder som vidtagits och vad för slags material som använts. Specifikation är främst avsedd att göra det möjligt för konsumenten att bedöma om tjänsten utförts enligt avtalet.
Vänligen
Viktoria Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Detta innebär ju en merkostnad för mig som utförare har jag rätt att ta ut den mot kunden?
Micke
Mikael
Svar från Konsumentverket
Hej Mikael,
En konsument har lagstöd för att begära en specificerad räkning. Det ska inte kosta konsumenten något.
Jag vill tipsa dig att ta del av den information vi har riktad till företag.
Önskar du som företagare ytterligare stöd och råd får vi hänvisa dig till eventuell branschorganisation eller jurist.
Vänligen
Cecilia Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Vad betyder rimlig tid innan fakturan förfaller? Man har ju bara dryga veckan på sig att betala,så hur många dagar behöver hantverkaren på sig att spela fakturan
Pia
Svar från Konsumentverket
Hej Pia!
Det står inte i lagen hur många dagar de har på sig, utan det är en bedömning som man behöver göra från fall till fall.
Vänligen
Emma Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej,
Jag har begärt en faktura utav ett företag i över 1 månads tid då jag vill betala för tjänsten.
Jag har rätt att få speccad faktura för vad som ingått i tjänsten.
Men personen av någon anledning vägra lämna ut en faktura(?)
När förfaller fakturan iom jag begärt det under en längre tid?
Deniz
Svar från Konsumentverket
Hej Deniz,
Tack för din fråga!
Begär du en specificerad faktura inom en rimlig tid innan fakturan ska vara betald är du inte skyldig att betala förrän du fått den av företaget.
Vänligen
Hanna Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej igen,
Jag fick förfrågan om slutfakturan eller fortsatt arbete 20 nov 2024. Jag skrev att det räckte såhär och frågade i förhand vad fakturan kommer landa i. Men får ingen direkt svar. Frågade om fakturan den 28 dec i mail efter fått ett orelaterat mail från samma person. Får heller inget direkt svar. Måste ju finnas en rimlig väntan på fakturan? Inom 30 dagar brukar vara normalfallet?
Deniz
Svar från Konsumentverket
Hej Deniz!
Det finns ingen sådan gräns fastställd för när företaget ska skicka sin faktura. Men det är bra att du påminner dem och visar att du vill betala.
Vänligen
Emma Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Jag har anlitat en hantverkare. När jag fick fakturan tyckte jag att det blev för dyrt. Det står bara en totalsumma på fakturan. Det står inte vad företaget gjort och tagit betalt för. Har jag rätt att få veta det? Kan jag kräva att få fakturan specificerad?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning