Bostad och hantverkare

Har jag rätt att kräva specificerad faktura av en hantverkare?

Fråga

Jag har anlitat en hantverkare. När jag fick fakturan tyckte jag att det blev för dyrt. Det står bara en totalsumma på fakturan. Det står inte vad företaget gjort och tagit betalt för. Har jag rätt att få veta det? Kan jag kräva att få fakturan specificerad?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Ja du har rätt att begära en specificerad faktura. Det står i konsumenttjänstlagen.

Begär du en specificerad faktura inom rimlig tid innan räkningen ska vara betald är du inte skyldig att betala förrän du fått den.

Den specificerade fakturan ska hjälpa dig förstå vad hantverkaren tagit betalt för. Du ska till exempel kunna se vilka arbetsmoment som utförts och vilket material hantverkaren använt. Har du inte fått ett fast pris på tjänsten ska det även stå hur priset beräknats.

Vilket pris ska du betala?
Vad du ska betala beror på vad ni kommit överens om. Det skiljer sig mellan ett fast och ett ungefärligt pris samt om du inte fått någon prisuppgift alls.

I vår guide kan du läsa mer om vad som gäller och hur du kan gå till väga om du och företaget inte är överens om priset.

Mer om när hantverkaren vill ha för mycket betalt

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Men om hantverkaren lämnat ett fast pris på arbete och material för jobbet så borde väl inte kunden kunna komma i efterhand att kräva en specificerad faktura? Kunden har ju i detta fallet godkänt offerten?

Robban

Svar från Konsumentverket

Hej Robban,

Jo, en konsument har rätt att begära en specificerad räkning enligt konsumenttjänstlagen även om hantverkaren lämnat ett fast pris på arbete och material. Konsumenten har rätt att veta vilket slags arbete som utförts, vilka åtgärder som vidtagits och vad för slags material som använts. Specifikation är främst avsedd att göra det möjligt för konsumenten att bedöma om tjänsten utförts enligt avtalet.

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Detta innebär ju en merkostnad för mig som utförare har jag rätt att ta ut den mot kunden?
Micke

Mikael

Svar från Konsumentverket

Hej Mikael,

En konsument har lagstöd för att begära en specificerad räkning. Det ska inte kosta konsumenten något.

Jag vill tipsa dig att ta del av den information vi har riktad till företag.

Till våra sidor skrivna för företag

Önskar du som företagare ytterligare stöd och råd får vi hänvisa dig till eventuell branschorganisation eller jurist.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Vad betyder rimlig tid innan fakturan förfaller? Man har ju bara dryga veckan på sig att betala,så hur många dagar behöver hantverkaren på sig att spela fakturan

Pia

Svar från Konsumentverket

Hej Pia!

Det står inte i lagen hur många dagar de har på sig, utan det är en bedömning som man behöver göra från fall till fall.

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej,

Jag har begärt en faktura utav ett företag i över 1 månads tid då jag vill betala för tjänsten.
Jag har rätt att få speccad faktura för vad som ingått i tjänsten.

Men personen av någon anledning vägra lämna ut en faktura(?)
När förfaller fakturan iom jag begärt det under en längre tid?

Deniz

Svar från Konsumentverket

Hej Deniz,

Tack för din fråga!

Begär du en specificerad faktura inom en rimlig tid innan fakturan ska vara betald är du inte skyldig att betala förrän du fått den av företaget.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej igen,

Jag fick förfrågan om slutfakturan eller fortsatt arbete 20 nov 2024. Jag skrev att det räckte såhär och frågade i förhand vad fakturan kommer landa i. Men får ingen direkt svar. Frågade om fakturan den 28 dec i mail efter fått ett orelaterat mail från samma person. Får heller inget direkt svar. Måste ju finnas en rimlig väntan på fakturan? Inom 30 dagar brukar vara normalfallet?

Deniz

Svar från Konsumentverket

Hej Deniz!

Det finns ingen sådan gräns fastställd för när företaget ska skicka sin faktura. Men det är bra att du påminner dem och visar att du vill betala.

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare