Reklamation och garanti

Reparation av kylskåp. Vad gäller?

Fråga

Kylskåpet jag köpte för drygt 4 år sedan har gått sönder. Jag har 5 års garanti. Jag ringde affären och de skickade en servicetekniker. Teknikern kom fram till att felet inte omfattas av garantin. De kan laga skåpet mot en kostnad.

Nu undrar jag vad som gäller om jag väljer att laga kylskåpet? Får jag någon garanti på reparationen? Vad är ett rimligt pris för arbetet?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Det är inte säkert att du får någon garanti på reparationen. Företaget får själva välja om de erbjuder det.

I vilket fall som helt omfattas reparationen av konsumenttjänstlagen. I denna lag står det att arbetet ska utföras fackmässigt och i samråd med dig. Det står också att du har rätt att reklamera, klaga, om företaget gör fel. Om de till exempel inte lagar kylskåpet fackmässigt. Du kan klaga i 3 år.

Mer om att reklamera tjänst

När det kommer till pris kan vi inte svara på vad som är rimligt. Det beror på att vi ger oberoende vägledning. I konsumenttjänstlagen finns det dock regler kring pris. Kommer du och företaget överens om ett fast pris gäller det priset. Får du inget pris ska du betala vad som är rimligt för denna typ av reparation. Vill du undersöka vad som är ett rimligt pris kan du fråga andra företag som utför samma typ av tjänst.

Mer om dina rättigheter vid reklamation av tjänst

Skriftligt avtal

Det är alltid bra med skriftliga avtal. Då är det enkelt att visa vad du och reparatören kommit överens om.

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Glöm inte att kolla med hemförsäkringen. Maskinskadedelen kan täcka reparationen.

Agneta

Svar från Konsumentverket

Hej Agneta,

Precis som du skriver kan det vara en idé att kontakta sitt försäkringsbolag om felet inte omfattas av garantin.

Konsumenternas Försäkringsbyrå
När det gäller frågor kring försäkringar har vi en samarbetsbyrå som heter Konsumenternas Försäkringsbyrå. De ger oberoende vägledning i frågor som rör försäkringar och pensioner. Vägledningen är kostnadsfri. Du når dem genom deras kontaktformulär eller på telefonnummer 0200-22 58 00, vardagar mellan 9.00 och 12.00.

Till Konsumenternas Försäkringsbyrås webbplats

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare