Resor

Fel på språkresan. Vad har jag rätt till?

Fråga

Hej!

Min dotter har åkt på en språkresa till Frankrike. Hon blev lovad eget rum hos värdfamiljen men när hon kom dit fick hon sova på soffan i vardagsrummet. Hon blev också lovad middag vardagar samt alla måltider på helgen hos värdfamiljen vilket inte har skett. Hon har i stället fått köpa egen mat för att inte gå hungrig.

När hon och jag kontaktat personalen på företaget tycker inte vi att hon får någon hjälp. De säger bara att de ska prata med värdfamiljen men inget händer.

Vad kan min dotter göra i denna situation? Vilka rättigheter har hon?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej!

Konsumentverket har en branschöverenskommelse gällande internationella ungdomsutbyten där deltagaren utomlands vistas i familj och går i skolan på gymnasienivå under ett läsår. Denna överenskommelse gäller för företagen EF, STS och YFU.

Om din dotter rest med EF, STS eller YFU har hon enligt branschöverenskommelsen rättigheter gällande vistelsen i värdfamiljen. Hon har bland annat rätt till en egen säng, måltider tillsammans med värdfamiljen samt eget rum om detta är möjligt.

Om hon inte fått detta är företaget skyldiga att åtgärda det så snart om möjligt. I första hand ska de försöka lösa situation med din dotter och värdfamiljen, men är detta inte möjligt ska din dotter omplaceras i en annan värdfamilj.

När det gäller maten som din dotter har behövt att köpa på egen hand kan ni ställa krav på ersättning från företaget. Tänk på att skicka med kvitto eller liknande som bevis på de kostnader din dotter har haft.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om det inte skulle lösa sig har ni möjlighet att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att pröva tvisten. Enligt branschöverenskommelsen kan ARN ge en rekommendation i de fall ni inte kan lösa tvisten på egen hand.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare