Övriga områden

Jag blev uppringd av Sales Solution Sweden. Är jag bunden till avtalet?

Fråga

Jag blev uppringt för en vecka sedan av en person som sa sig ringa från min elleverantör. Det sas att jag skulle få en tjänst som handlade om miljö och klimatkompensering.
Jag tyckte det lät intressant och tackade ja via ett sms.
Nu har jag fått en faktura och där står det att jag ska betala 10 000 kronor till företaget Sales Solution Sweden.
När jag tittar nämnare på sms:et står förutom mitt namn även namnet på min enskilda firma. Jag äger skog.

Det här är inget jag förstått att jag tackat ja till eller vill ha. Vad kan jag göra?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Företag får inte luras. De får inte påstå sig representera eller samarbeta med din elleverantör om de inte gör det.

Avtalet ska stämma överens med det som sagts i samtalet.

Anser du att du blivit vilseledd ska du argumentera för det och utifrån det hävda att det inte finns något giltigt avtal.

Om företaget menar att det finns ett avtal
Menar företaget att det finns ett avtal på grund av att din signering finns det andra saker som kan påverka.

Begär att få ta del av en eventuell ljudinspelning av telefonsamtalet. Finns det en ljudinspelning kan den visa om det sägs samma där som i avtalet.

Finns det ett giltigt avtal mellan dig och företaget skiljer sig reglerna beroende på om du ingått avtalet som privatperson eller företagare. Som privatperson skyddas du av konsumentlagstiftningen. Har du ingått avtalet som företagare är det villkoren för avtalet som styr.

Kan du ses som privatperson? Har de pratat om ditt privata elavtal ska du kunna utgå från att det är dig som privatperson eventuellt avtal gäller. Har du inget elavtal kopplad till din enskilda firma kan även det vara något som styrker att du bör ses som privatperson. Detsamma gäller om du har två olika nummer, ett privat och ett kopplat till ditt företag, och företaget ringt dig på ditt privata nummer. Beroende på hur fakturan är utformad skulle den också kunna vara ett underlag för att hävda att detta är kopplat till dig som privatperson.

Om du ingått avtalet som privatperson
När ett företag kontaktar dig som privatperson via telefon i syfte att sälja något till dig finns det regler företaget måste följa. Efter samtalet avslutats måste du godkänna avtalet skriftligen för att det ska bli giltigt. Med skriftligen menas att du tackar ja till erbjudandet genom att till exempel svara på ett sms eller mejl.

I det du signerar ska det bland annat framgå vilken typ av vara eller tjänst det är fråga om och vilket pris som gäller.

Har det inte varit tydligt vad du svarade ja till, kan du argumentera för att avtalet inte är giltigt.

Läs mer om regler för telefonförsäljning

Finns det ett giltigt avtal kan det finnas möjlighet att ångra avtalet.

Läs mer om ångerrätten här

Meddela företaget skriftligen
Kontakta företaget skriftligen, till exempel via mejl. Framför vad du anser kring avtalet och hur detta bör lösas. Spara kopia.

Tycker du att fakturan är fel har du möjlighet att bestrida den.

Om att bestrida en felaktig faktura

Kommer du och företaget inte överens finns det vägar att gå.

Mer stöd och råd
Du som privatperson kan kontakta din kommun för att se om de erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Möjlighet att få ärendet prövat
Du som privatperson kan göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du önskar en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Läs mer och gör en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare