Ångerrätt och öppet köp

Ångerrätt på julkalender?

Fråga

Jag funderar på att köpa en julkalender med smink till min dotter men är osäker på om hon kommer att gilla den.

Går det att ångra köpet om hon inte gillar den när hon öppnat och sett vad som finns i?

Och vad gäller om vi upptäcker något fel, till exempel om något saknas eller inte stämmer överens med beskrivningen?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Köper du kalendern på en webbplats har du ångerrätt i 14 dagar från att du får hem kalendern.

Om du öppnar kalandern kan du dock förlora din rätt att ångra dig. Du har nämligen inte ångerrätt på hygienvaror om du brutit en försegling.

Vi kan inte svara på om luckorna kan ses som en försegling och om du förlorar din ångerrätt genom att öppna dessa. Eller om det krävs att varje produkt ska vara förseglad och att det är den förseglingen som du måste bryta för att förlora rätten att ångra dig.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kan ha möjlighet att göra en sådan bedömning om du och företaget inte kommer överens.

Mer om ångerrätt

Värdeminskningsavdrag
Om du har ångerrätt och ångrar dig kan du behöva betala ett värdeminskningsavdrag om din hantering av kalendern bidragit till att den minskat i värde.

Du har i regel rätt att öppna en förpackning för att undersöka en vara, på samma sätt som du kan göra i en butik.

I vissa fall kan förpackningen dock ses som en del av varan. I ett sådant fall kan du behöva ersätta företaget för värdeminskning om förpackningen är skadad.

För att kunna göra ett värdeminskningsavdrag måste företaget ha gett dig information om det.

Öppet köp och bytesrätt
Om du köpt kalendern i butik har du inte ångerrätt. Du kan undersöka om butiken erbjuder öppet köp eller bytesrätt. Det är butikens villkor för att få använda öppet köp eller bytesrätt som gäller.

Mer om öppet köp och bytesrätt

Fel på kalendern
Stämmer inte kalendern överens med det du blivit lovad kan du klaga.

Mer om att reklamera felaktig vara

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare