Fordon

Kan jag laga min bil under tiden jag anmäler till ARN?

Fråga

Hej!

Jag köpte en bil för 6 månader sen som nu måste lagas. Bilfirman har sagt nej till reparationen och menar att de inte är ansvariga för felet. Jag ska göra en anmälan till ARN eftersom vi inte kommer överens.

Kan jag laga bilen under tiden som jag gör min anmälan till ARN eller kommer det att bli problem efteråt?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Tack för din fråga!

Bilfirman ska i första hand få chansen att åtgärda felet på din bil. Du behöver kunna visa att du har gett dem möjlighet till detta. Det kan du exempelvis göra genom att du klagat via mejl eller sms och där skrivit att du vill få din bil reparerad.

Möjlighet att vända dig till ett annat företag
Lagar bilfirman inte felet kan du ha möjlighet att vända dig till en annan verkstad för att reparera din bil. Du behöver meddela bilfirman att du tänker vända dig till en annan verkstad om de inte lagar felet. Meddela dem skriftligen, gärna via mejl.

Du behöver betala det andra företaget - kräv ersättning i efterhand
Tänk på att du behöver betala den andra verkstaden för reparationen. Sen får du ställa krav på ersättning i efterhand från bilfirman där du köpte din bil. Tänk på att spara kvitto eller liknande som underlag för den summa du kräver ersättning för.

Det är dock inte säkert att ARN gör bedömningen att du har rätt till ersättningen. Du får argumentera för varför du anser att du har rätt till ersättningen och skriva med i din anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med bilfirman. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att bilfirman har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare