Reklamation och garanti

Hur många gånger får företaget laga min trasiga vara?

Fråga

Jag har hört att det finns en gräns för hur många gånger ett företag får försöka laga min trasiga vara innan jag får häva köpet. Stämmer det? Hur många försök har de i sådant fall på sig?  


Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

När du som privatperson köper en vara gäller konsumentköplagen. Finns det ett ursprungligt fel på det du köpt ska företaget laga felet inom skälig tid och utan kostnad för dig. I lagen står det inte hur många försök att laga felet företaget ska få på sig. Som regel säger man att du inte ska behöva acceptera fler än två försök men det är något som behöver avgöras från fall till fall.

I vissa fall kan du ha rätt att häva efter ett försök att laga felet medan du andra gånger kan behöva acceptera fler än två försök.

När det bedöms utgår man från tiden det har tagit och förmodas ta att åtgärda felet, vad det är för typ av fel samt hur det påverkar dig och din vardag.

Du har rätt att argumentera för det du anser. Vill du häva köpet ska du framföra det och förklara varför. Skriv till exempel att du tycker att det tar för lång tid och hur mycket felet påverkar dig.

Häva utan att laga

Ibland kan du ha rätt att häva köpet utan att företaget fått chansen att laga felet. Det kan du till exempel ha om det rör sig om ett stort och allvarligt fel.

Mer om dina rättigheter vid reklamation

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Till ARN:s webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare