Reklamation och garanti

Möbler förstörda i förråd. Vad har jag rätt till?

Fråga

Jag har hyrt ett förråd för att magasinera några möbler. Förrådet skulle enligt avtalet vara uppvärmt, fuktfritt och övervakat. När jag nu efter 5 månader skulle hämta mina möbler upptäcker jag att de är fuktskadade. Företaget tar inget ansvar. Vad ska jag göra?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

När du hyr ett förråd för magasinering gäller konsumenttjänstlagen. I lagen står det vilka rättigheter du har när du köper tjänst gällande förvaring av lösa saker.

Enligt lagen har du rätt att reklamera (klaga) om tjänsten inte utförs på rätt sätt. Tjänsten ses som felaktig om den till exempel inte följer avtalet eller vad du ska kunna förvänta dig.

Har företaget gjort fel kan du ha rätt till hävning eller ett prisavdrag motsvarade felet. Hävning innebär att avtalet avslutas. Hävs avtalet och du delvis haft nytta av tjänsten ska du betala för den delen.

Du har även som regel rätt till ersättning motsvarade skadan på möblerna.

Att reklamera tjänst

Gör så här:

  1. Börja med att skriftligen klaga (reklamera) till företaget. Via mejl går bra. Skriv vad som hänt och vilka krav du har.
  1. Undersök om du har kommunal konsumentvägledning som kan stötta dig ytterligare. I vissa fall har de till exempel möjlighet att medla.
    Sök din kommunala konsumentvägledning här
  1. Pröva ärendet om det inte löser sig. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en väg att gå.
    Till ARN:s webbplats
Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare