Reklamation och garanti

Cykeln jag köpt har gått sönder. Vad har jag rätt till?

Fråga

För 7 månader sedan köpte jag en elcykel av ett företag. Nu går det inte ladda batteriet. Jag har skött cykeln och batteriet enligt instruktionerna jag fick med. Jag har kontaktat företaget med de säger att batteriet inte omfattas av garantin. Stämmer det? Vad har jag rätt till när min cykel gått sönder efter så kort tid?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Ditt köp omfattas av konsumentköplagen. Enlig lagen har du rätt att klaga på fel (reklamera) du upptäcker under de tre första åren. Den rätten har du oavsett om felet omfattas av garanti eller inte.

Finns det ett ursprungligt fel på din cykel ska företaget rätta till felet utan kostnad för dig. Det är just nu företaget som har bevisbördan. Kan de inte bevisa att det inte rör sig om ett urspungligt fel är de skyldiga att hjälpa dig.

I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter, hur du klagar på bästa sätt och hur du kan gå vidare om du inte kommer överens med företaget:

Dina rättigheter vid reklamation av vara

Om garanti
Företag får själva bestämma om de vill erbjuda garanti. Garantin styrs därför av villkoren. Det är inte säkert att den omfattar alla fel.

Läs mer om garanti

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Det finns en del undantag. Är inte elcykelbatterier ett sånt?

Jan

Följdfråga

Jamen nu blir jag förvirrad över svaret. Gäller 3 års reklamationsrätt även om batteriet inte ingår i garantin? Sen står det stt tillverkaren kan bestämma garantin.

Anders

Svar från Konsumentverket

Hej Jan & Anders!

Jag kommer besvara båda era frågor i mitt svar.

Det man kan klaga på (reklamera) är så kallade ursprungliga fel, det vill säga fel som fanns på cykeln vid köpet. Felet behöver inte ha varit märkbart direkt vid köpet, men det ska ändå ha funnits där. Man kan alltså inte reklamera fel man själv orsakat, eller som beror på normalt slitage.

Om det är ett ursprungligt fel på batteriet så kan man kräva att felet åtgärdas. Men om batteriet är inte tar laddning på grund av normalt slitage så kan man alltså inte kräva något alls av företaget.

Garantin kan ses som en bonus i förhållande till reklamationsrätten
Garanti är frivilligt för företag att erbjuda. Det innebär att företaget bestämmer sina egna villkor. Det ska inte kosta något att utnyttja garantin.
Oavsett om man har fått en garanti eller inte har man alltid rätt att reklamera, alltså klaga på fel i varan eller tjänsten i minst tre år.

Mer om garanti och reklamationsrätt

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare