Ångerrätt och öppet köp

Min dotter har köpt en utbildning inom dropshipping. Kan hon ångra avtalet?

Fråga

Min dotter anmälde intresse för att veta mer om en utbildning för att starta e-handel inom dropshipping. Hon hade först ett kortare telefonmöte med företaget om utbildningen. Sedan signerade hon ett avtal som hon inte läste igenom noggrant. Nu kräver företaget henne på nästan 50.000 kr för utbildningen. Kan hon ångra avtalet och slippa betalansvar?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Om din dotter har fyllt 18 år innebär det att hon är myndig och har rätt att ingå avtal. Om jag förstår det rätt är syftet med utbildningen att din dotter ska kunna driva näringsverksamhet inom dropshipping. Då ses hon troligtvis inte som en konsument.

Är din dotter inte att se som en konsument är det villkoren i avtalet som styr vilken möjlighet hon har att frånträda avtalet. Huvudregeln är att ingånget avtal gäller vilket innebär att hon kan behöva betala för utbildningen även om hon avbokar den. Har din dotter inte särskilt avtalat om att hon ska ha rätt att ångra avtalet har hon heller ingen ångerrätt.

Ytterligare råd och stöd
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa din dotter tolka avtalet. Möjligen kan de också hjälpa till att utreda om din dotter är konsument och i så fall om hon har laglig rätt att ångra avtalet. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Behöver du mer vägledning kan du kontakta en jurist eller advokat som är kunnig inom området. Det finns exempelvis en tjänst via Sveriges advokatsamfund som kallas för Advokatjouren, dit kan du vända dig för cirka 15 minuters kostnadsfri rådgivning. Sveriges advokatsamfund är en yrkesorganisation för advokater, inte en myndighet.

Till Advokatsamfundets webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare