Inkassokrav från Cocoin / Great week / Lottoexperten
Fråga
Jag har fått ett inkassokrav från ett företag som heter Cocoin och/eller Great Week som påstår att jag har ett avtal om spel hos Lottoexperten.
Vad jag vet så har jag inte tackat ja till något, vad ska jag göra?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej!
Även om du inte har varit i kontakt med företaget och är säker på att du inte har ett avtal med dem så behöver man alltid bemöta en faktura. Detta gör man genom att bestrida.
Om du däremot har varit i kontakt med företaget via telefon så krävs det att du har sagt ja muntligen samt att du också har godkänt avtalet skriftligt efter samtalet för att det ska räknas som ett giltigt avtal. Och det är då företaget som har bevisbördan för att du har bekräftat avtalet både muntligt och skriftligt.
Bestrida felaktig faktura Om du får en faktura som du anser är felaktig bör du skriftligen bestrida (protestera mot) fakturan. Skriv varför du anser att fakturan är felaktig och att du inte kommer betala den.
Du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner fakturan. Mejl fungerar bra, för då får du en kopia av din bestridan i din utkorg.
Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden. Om du bestrider i alla led kan du inte få betalningsanmärkning.
Du kan göra en anmälan till Konsumentverket för att hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Lottoexperten är ett licensierat spelföretag och du kan därför också göra en anmälan till Spelinspektionen.
Om det är inkassobolagets verksamhet som du anser är felaktig kan du vända dig till Finansinspektionen, som har tillsyn över inkassoverksamhet i Sverige.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Jag har fått ett inkassokrav från ett företag som heter Cocoin och/eller Great Week som påstår att jag har ett avtal om spel hos Lottoexperten.
Vad jag vet så har jag inte tackat ja till något, vad ska jag göra?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning