StartKonsumentFrågor och svarFår företaget ta ut en hanteringsavgift eller administrativ avgift när jag ångrar mig ? - Frågor och svar
Ångerrätt och öppet köp
Får företaget ta ut en hanteringsavgift eller administrativ avgift när jag ångrar mig ?
Fråga
Jag köpte ett par byxor från en webbplats. När jag ville ångra mig sa företaget att jag förutom returfrakten även ska betala en avgift för att de har hanterat min retur. Någon slags administrativ avgift för deras jobb. Har de rätt till det?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Huvudregeln är att du ska få tillbaka hela beloppet när du använder din ångerrätt, även fraktkostnaden till dig ska återbetalas. Företaget får inte ta ut en avgift för administrativa avgifter eller hantering.
De enda kostnader företaget kan kräva av dig vid nyttjande av ångerrätt är returfrakt om de uppgett det i sina villkor samt värdeminskningsavdrag.
Värdeminskningsavdrag innebär att företaget kan ha rätt att behålla en del av det du betalat om du hanterat varan i större omfattning än nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktioner.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Jag köpte ett par byxor från en webbplats. När jag ville ångra mig sa företaget att jag förutom returfrakten även ska betala en avgift för att de har hanterat min retur. Någon slags administrativ avgift för deras jobb. Har de rätt till det?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning