Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
StartKonsumentFrågor och svarFår företaget ta ut en hanteringsavgift eller administrativ avgift när jag ångrar mig ? - Frågor och svar
Ångerrätt och öppet köp
Får företaget ta ut en hanteringsavgift eller administrativ avgift när jag ångrar mig ?
Fråga
Jag köpte ett par byxor från en webbplats. När jag ville ångra mig sa företaget att jag förutom returfrakten även ska betala en avgift för att de har hanterat min retur. Någon slags administrativ avgift för deras jobb. Har de rätt till det?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Huvudregeln är att du ska få tillbaka hela beloppet när du använder din ångerrätt, även fraktkostnaden till dig ska återbetalas. Företaget får inte ta ut en avgift för administrativa avgifter eller hantering.
De enda kostnader företaget kan kräva av dig vid nyttjande av ångerrätt är returfrakt om de uppgett det i sina villkor samt värdeminskningsavdrag.
Värdeminskningsavdrag innebär att företaget kan ha rätt att behålla en del av det du betalat om du hanterat varan i större omfattning än nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktioner.
Jag har registrerat enskild firma och ångrade mig efter 12 dagar. Får jag rätten att kräva tillbaka administrationsavgift, 1000kr?
Hazze
Svar från Konsumentverket
Hej Hazze,
Tack för din fråga.
Andra regler gäller när det är ett avtal mellan två företag Vi ger vägledning kring den konsumenträttsliga lagstiftningen som gäller när privatpersoner köper varor eller tjänster av ett företag. När du som företagare köper något av ett annat företag gäller inte den konsumenträttsliga lagstiftningen, vilket gör att vi inte kan ge dig vägledning. Däremot kan vi informera om att det i första hand är avtalet mellan dig och det andra företaget som styr vad som gäller.
Är du medlem i en branschorganisation kan du prova att vända dig dit för att se om de erbjuder någon rådgivning till sina medlemmar. Ett annat alternativ är att kontakta en jurist eller advokat för att få mer hjälp. Det finns exempelvis en tjänst via Sveriges advokatsamfund som kallas för Advokatjouren, dit du kan vända dig för cirka 15 minuters kostnadsfri rådgivning. Jag vill dock upplysa om att Sveriges advokatsamfund är en yrkesorganisation för advokater, inte en myndighet.
Om jag beställt på nätet och valt att hämta varorna på företagets lager mot en kostnad av 75:- i expeditionsavgift och väljer att avbryta köpet när jag fått ett meddelande om att varorna är redo att hämtas. Har företag rätt till att ta ut de 75:- + en hanteringsavgift?
Carl
Svar från Konsumentverket
Hej Carl,
Tack för att du kontaktat oss med din fråga.
Vi har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.
Om du har en ny fråga som inte besvaras i den tråden är du välkommen att kontakta oss på nytt. Tänk dock på att vi aldrig kommer kunna göra en bedömning av ditt enskilda fall utan vi kan enbart lämna generell information.
Vänligen
Viktoria Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Fråga
Jag köpte ett par byxor från en webbplats. När jag ville ångra mig sa företaget att jag förutom returfrakten även ska betala en avgift för att de har hanterat min retur. Någon slags administrativ avgift för deras jobb. Har de rätt till det?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning