Leverans och frakt

Sofly levererar inte sängen jag köpt. Vad kan jag göra?

Fråga

Jag köpt en säng från Sofly, en butik i Stockholm. Sängen skulle levereras efter 3 veckor. Efter 5 veckor har jag fortfarande inte fått sängen. När jag skulle fråga butiken vad som hänt upptäcker jag att den inte finns kvar. Deras webbplats ligger dessutom nere och de svarar inte på mejl. Jag har redan betalat för sängen och är orolig för att jag varken kommer få min säng eller pengarna tillbaka. Vad kan jag göra?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

När du inte får det du beställt av ett företag ska du kontakta företaget och kräva leverans.

Får du inte sängen du köpt av Sofly, trots att företaget fått en rimlig tilläggstid, har du rätt att få pengarna tillbaka.

Mer om dina rättigheter vid sen leverans

Det är bra att du mejlat. Då kan visa vilka krav du ställt på företaget och när.

Om företaget fortsatt inte svarar på dina krav kan det finnas andra vägar att gå:

Om du betalar via kredit eller kort
Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då har du rätt att att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Om invändningsrätten

Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Om kortreklamationer

Betalningsföreläggande hos Kronofogden
Kan du inte ta hjälp av din bank eller kreditgivare kan Kronofogden vara en väg att gå. Du kan ha möjlighet att ansöka om ett betalningsföreläggande. Ett betalningsföreläggande är ett sätt att få hjälp med att få betalt av någon som är skyldig dig pengar.

Ta kontakt med Kronofogden för att få mer information.

Till Kronofogdens webbplats

Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Gör en anmälan till oss på Konsumentverket.

Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.

Gör en anmälan till Konsumentverket

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare