Ångerrätt och öppet köp

Vad gör jag om företaget inte tar emot returen?

Fråga

Hej!

Jag beställde varor från ett företag på nätet. Jag ville ångra köpet och skickade tillbaka enligt företagets instruktioner. Jag lämnade in paketet hos ett ombud och skickade spårningslänken till företaget, precis som de instruerat. Företaget hämtade aldrig ut paketet och nu har det skickats tillbaka till mig. Jag vill inte ha varorna.

Vad händer om jag inte hämtar ut paketet?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej!

Om du kan visa att du har returnerat paketet enligt företagets instruktioner har du gjort det som krävs enligt ångerrätten. Då behöver du inte hämta ut paketet som kommit tillbaka till dig.

Hur ska du göra med betalningen?
Beroende på om du betalat eller inte finns olika vägar att gå.

1. Om du redan har betalat
Du kan ställa krav på en återbetalning från företaget om du redan betalat för dina varor. Företaget ska återbetala dig inom 14 dagar från det att de fått tillbaka varorna eller från att du kan visa att du skickat tillbaka dem.  

Dröjsmålsränta
Om inte företaget betalar tillbaka till dig inom 14 dagar från det att de fått tillbaka varan eller från du skickat tillbaka den kan du begära dröjsmålsränta från företaget.

Du kan kräva ränta från den dag återbetalningen skulle ha skett.

Om du handlat via en kredit
Skulle företaget inte betala tillbaka kan du också kontakta kreditgivaren för en återbetalning om du valt att betala via en faktura eller kreditkort. Då kan du meddela kreditgivaren att du vill använda din invändningsrätt i konsumentkreditlagen.

Mer om invändningsrätten

2. Om du inte har betalat
När du ångrat ditt köp behöver du inte betala.

Om du fått en faktura behöver du kontakta kreditgivaren (den som skickat fakturan) och bestrida (protestera mot) denna.

Du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner fakturan. Mejl fungerar bra, för då får du en kopia av din bestridan i din utkorg.

Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden.

Mer om att bestrida en felaktig faktura

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte får en återbetalning från företaget i de fall du inte betalat via en kredit. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Till ARN:s webbplats


Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare