Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Jag beställde varor från ett företag på nätet. Jag ville ångra köpet och skickade tillbaka enligt företagets instruktioner. Jag lämnade in paketet hos ett ombud och skickade spårningslänken till företaget, precis som de instruerat. Företaget hämtade aldrig ut paketet och nu har det skickats tillbaka till mig. Jag vill inte ha varorna.
Vad händer om jag inte hämtar ut paketet?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej!
Om du kan visa att du har returnerat paketet enligt företagets instruktioner har du gjort det som krävs enligt ångerrätten. Då behöver du inte hämta ut paketet som kommit tillbaka till dig.
Hur ska du göra med betalningen? Beroende på om du betalat eller inte finns olika vägar att gå.
1. Om du redan har betalat Du kan ställa krav på en återbetalning från företaget om du redan betalat för dina varor. Företaget ska återbetala dig inom 14 dagar från det att de fått tillbaka varorna eller från att du kan visa att du skickat tillbaka dem.
Dröjsmålsränta Om inte företaget betalar tillbaka till dig inom 14 dagar från det att de fått tillbaka varan eller från du skickat tillbaka den kan du begära dröjsmålsränta från företaget.
Du kan kräva ränta från den dag återbetalningen skulle ha skett.
Om du handlat via en kredit Skulle företaget inte betala tillbaka kan du också kontakta kreditgivaren för en återbetalning om du valt att betala via en faktura eller kreditkort. Då kan du meddela kreditgivaren att du vill använda din invändningsrätt i konsumentkreditlagen.
2. Om du inte har betalat När du ångrat ditt köp behöver du inte betala.
Om du fått en faktura behöver du kontakta kreditgivaren (den som skickat fakturan) och bestrida (protestera mot) denna.
Du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner fakturan. Mejl fungerar bra, för då får du en kopia av din bestridan i din utkorg.
Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte får en återbetalning från företaget i de fall du inte betalat via en kredit. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Fråga
Hej!
Jag beställde varor från ett företag på nätet. Jag ville ångra köpet och skickade tillbaka enligt företagets instruktioner. Jag lämnade in paketet hos ett ombud och skickade spårningslänken till företaget, precis som de instruerat. Företaget hämtade aldrig ut paketet och nu har det skickats tillbaka till mig. Jag vill inte ha varorna.
Vad händer om jag inte hämtar ut paketet?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning