Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Gratis eltandborste från Dentle visade det sig vara ett abonnemang
Fråga
Jag har blivit uppringd av företaget Dentle. De sa att jag skulle få en gratis eltandborste om jag svarade på några frågor kring min tandhälsa. Jag tyckte det lät bra och tackade ja. Nu visar det sig att jag ingått en prenumeration på tandborsthuvuden. Vad ska jag göra?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Vad som gäller beror på vad du och företaget kommit överens om.
Påstår företaget att du tackat ja till en prenumeration ska de kunna bevisa det. Eftersom du blivit uppringd ska avtalet dessutom signerats skriftligen efter avslutat samtal för att vara giltigt.
Ångerrätt Finns det ett giltigt avtal kan du ha möjlighet att ångra dig. Har det gått mindre än 14 dagar sedan du fick den första leveransen kan du meddela företaget att du vill ångra dig.
Det finns dock några undantag då ångerrätten inte gäller. Ett av dem handlar om hygienvaror. Du har inte ångerrätt om du köpt en vara som räknas som en hygienvara som varit förseglad och du har brutit förseglingen på varan.
Vad som ses som en hygienprodukt måste bedömas från fall till fall.
Mer stöd och råd Ett tips är att undersöka om din kommun erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Fråga
Jag har blivit uppringd av företaget Dentle. De sa att jag skulle få en gratis eltandborste om jag svarade på några frågor kring min tandhälsa. Jag tyckte det lät bra och tackade ja. Nu visar det sig att jag ingått en prenumeration på tandborsthuvuden. Vad ska jag göra?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning