Abonnemang och prenumerationer

Fått ID-skydd från Samskydd. Vad ska jag göra?

Fråga

Hej!

Jag var på väg ut från mitt universitet när jag blev stoppad av en säljare från Samskydd. Han frågade om jag ville ha en rabattkupong på 200 kronor vilket jag såklart sa ja till.

Jag fick skriva in mina kontaktuppgifter och skriva under på hans surfplatta. Han sa att jag var tvungen att göra det för att kunna få rabattkupongen. Sen när jag skrivit in uppgifterna sa han snabbt något om en provperiod på 14 dagar som skulle löpa ut av sig själv. Det framgick inte tydligt vad det handlade om men eftersom han sa att den skulle upphöra av sig själv tänkte jag inte så mycket på det.

När jag signerat fick jag ett sms från företaget men jag kollade inte vad som stod i det.

Nu har jag fått en faktura från företaget där det står att jag ska betala för 1 års abonnemang på ID-skydd med bindningstid. Jag vill inte ha något abonnemang på ID-skydd utan bara den rabattkupong jag blivit lovad.

Vad ska jag göra nu?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej!

Påstår Samskydd att du har godkänt ett abonnemang på ID-skydd kan du alltid ställa krav att de ska bevisa det.

Det är alltid företaget som ska bevisa att det finns ett avtal mellan er och vad ni har kommit överens om vid beställningen.

Ångerrätt i 14 dagar om du har beställt ID-skydd
Om det skulle visa sig att du har tackat ja till ett abonnemang på ID-skydd som du inte längre vill ha kan du använda din ångerrätt. Ångerrätten gäller när du har handlat på distans, till exempel utanför affärslokal. Ångerrätten är normalt under 14 dagar, men kan förlängas upp till 1 år om du inte fått rätt information när du ingick avtalet.

Du måste kontakta företaget inom två veckor från det att du ingick avtalet och meddela att du ångrar dig.

Ångra dig skriftligen, till exempel via mejl, och spara en kopia på mejlet som bevis.

Mer om ångerrätt

Vad ska du göra med fakturan?
Om du anser att du fått felaktig information från säljaren och därför inte tackat ja till ett abonnemang på ID-skydd kan du protestera mot betalningen. Det kan du antingen göra genom att betala under protest eller bestrida fakturan.

  • Betala under protest
    Om du är osäker på om du faktiskt har tackat ja till ett abonnemang från Samskydd kan du välja att betala under protest. Innan du betalar fakturan kontaktar du företaget skriftligen och meddelar att du kommer att betala, men att du gör det under protest. Tala också om för Samskydd att du vill ha en återbetalning i efterhand.

    Kommer du inte överens med Samskydd angående återbetalningen kan du göra en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för att se om du har rätt att få tillbaka pengarna eller inte.

  • Bestrida felaktig faktura
    Om du däremot är säker på att du inte har tackat ja till ett abonnemang från Samskydd kan du bestrida (protestera mot) fakturan du fått. Skriv varför du anser att fakturan är felaktig och att du inte kommer betala den.

    Du ska kunna bevisa att du har meddelat Samskydd att du inte godkänner fakturan. Mejl fungerar bra, för då får du en kopia av din bestridan i din utkorg.

    Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden. Om du bestrider i alla led kan du inte få betalningsanmärkning.

    Mer om att bestrida en felaktig faktura

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med Samskydd. Det kan gälla både om ni inte kommer överens angående avtalet eller återbetalning om du betalat under protest. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att Samskydd har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Till ARN:s webbplats

Mer om ID-skydd
Du som vill ha mer information om ID-skydd kan läsa mer hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas försäkringsbyrå. De har en artikel om just ID-skydd och om man verkligen behöver köpa detta separat eller inte.

Ett separat ID-skydd kan vara onödigt - Konsumenternas försäkringsbyrå

Vi har också information på Konsumentverkets webbplats där du kan läsa mer om köp av ID-skydd.

Köp av ID-skydd - Konsumentverkets webbplats

Anmäl till Konsumentverket
Tycker du Samskydd gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.

Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.

Anmäl till Konsumentverket


Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare