Övriga områden

Hyresförmedling ledde till abonnemang. Vad ska jag göra?

Fråga

Jag ingick ett avtal på en webbsida, en så kallad uthyrningsportal, för jag letar efter en ny lägenhet. Det stod att det skulle kosta 9 kronor för att prova och att de skulle hjälpa mig att komma i kontakt med hyresvärdar som har lediga lägenheter.

Det visade sig att jag blev bunden till ett abonnemang och måste betala flera hundra kronor varje månad. Jag har heller inte fått någon kontakt med någon förmedlare som de lovade. Vad kan jag göra?

Exempel på fråga till vägledningen

Svar från Konsumentverket

Hej,

Om det inte tydligt framgick att provperioden skulle övergå till ett abonnemang så är du inte bunden av avtalet och ska inte behöva betala för det. Då kan du bestrida fakturorna och kräva att avtalet hävs. Häva innebär att avtalet upphör.

Om att bestrida faktura

Om det framgick att det skulle bli ett abonnemang men du inte får det du och företaget avtalet om och de inte kunnat åtgärda kan du också ha rätt att häva avtalet.

Skriv ett mejl till företaget och argumentera för vad du anser är rätt.

Om du inte kommer överens med företaget finns nedan tips på hur du kan gå vidare med ditt ärende.

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du inte kommer överens med företaget. ARN bedömer tvister mellan konsumenter och företag, och lämnar en rekommendation för hur tvisten bör lösas utifrån lagstiftning och praxis.

För att ARN ska kunna bedöma tvisten krävs att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte svarat på dina krav trots att de fått minst ett par veckor på sig att svara. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

ARN tar ut en avgift. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på ersättning för den kostnaden till företaget.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Du kommer inte att få någon personlig återkoppling på din anmälan.

Läs mer och gör en anmälan här | Konsumentverket


Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare