Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Hyresförmedling ledde till abonnemang. Vad ska jag göra?
Fråga
Jag ingick ett avtal på en webbsida, en så kallad uthyrningsportal, för jag letar efter en ny lägenhet. Det stod att det skulle kosta 9 kronor för att prova och att de skulle hjälpa mig att komma i kontakt med hyresvärdar som har lediga lägenheter.
Det visade sig att jag blev bunden till ett abonnemang och måste betala flera hundra kronor varje månad. Jag har heller inte fått någon kontakt med någon förmedlare som de lovade. Vad kan jag göra?
Exempel på fråga till vägledningen
Svar från Konsumentverket
Hej,
Om det inte tydligt framgick att provperioden skulle övergå till ett abonnemang så är du inte bunden av avtalet och ska inte behöva betala för det. Då kan du bestrida fakturorna och kräva att avtalet hävs. Häva innebär att avtalet upphör.
Om det framgick att det skulle bli ett abonnemang men du inte får det du och företaget avtalet om och de inte kunnat åtgärda kan du också ha rätt att häva avtalet.
Skriv ett mejl till företaget och argumentera för vad du anser är rätt.
Om du inte kommer överens med företaget finns nedan tips på hur du kan gå vidare med ditt ärende.
Kommunal konsumentvägledning Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du inte kommer överens med företaget. ARN bedömer tvister mellan konsumenter och företag, och lämnar en rekommendation för hur tvisten bör lösas utifrån lagstiftning och praxis.
För att ARN ska kunna bedöma tvisten krävs att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte svarat på dina krav trots att de fått minst ett par veckor på sig att svara. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
ARN tar ut en avgift. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på ersättning för den kostnaden till företaget.
Anmäl till Konsumentverket Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling på din anmälan.
Fråga
Jag ingick ett avtal på en webbsida, en så kallad uthyrningsportal, för jag letar efter en ny lägenhet. Det stod att det skulle kosta 9 kronor för att prova och att de skulle hjälpa mig att komma i kontakt med hyresvärdar som har lediga lägenheter.
Det visade sig att jag blev bunden till ett abonnemang och måste betala flera hundra kronor varje månad. Jag har heller inte fått någon kontakt med någon förmedlare som de lovade. Vad kan jag göra?
Exempel på fråga till vägledningen