Resor

Har jag rätt till kompensation om jag rest med ett brittiskt flygbolag?

Fråga

Hej!

Vi har rest från London till Stockholm med ett brittiskt flygbolag. Flyget skulle avgå från London kl. 14:00 men på grund av tekniska problem kom vi inte i väg förrän kl. 18:00. Vi blev i slutändan försenade 4 timmar.

Vi fick knappt någon information under tiden vi väntade och blev inte erbjudna något att äta eller dricka.

Vad har jag rätt att begära från flygbolaget?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej!

När du rest från London till Stockholm med ett brittiskt flygbolag är EU-förordningen om flygpassagerares rättigheter inte tillämplig. Däremot har Storbritannien en liknande lagstiftning som den inom EU.

Du kan till exempel ha rätt till kompensation för den tid du förlorat och ersättning för kostnader för mat och dryck.

Läs mer om vad som gäller i Storbritannien här (Delays | UK Civil Aviation Authority)

Kontakta flygbolaget skriftligen
När du ställer krav på kompensation och/eller ersättning för mat och dryck bör du kontakta flygbolaget skriftligen. Mejl fungerar bra. Spara en kopia på ditt krav för att ha kvar bevis på att du har kontaktat flygbolaget.

Konsument Europa
Eftersom du har problem med ett flygbolag som är registrerat i Storbritannien kan du vända dig till mina kollegor på Konsument Europa för mer stöd.

De kan ge rådgivning och i vissa fall medla i ärenden (under förutsättning att det finns tillräckligt med underlag). Medlingen bygger på frivillighet.

Mer om hur du kontaktar Konsument Europa

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare