Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
StartKonsumentFrågor och svarKöpt upplevelse på luftballongstur som inte längre finns. Vad kan jag göra? - Frågor och svar
Biljetter och evenemang
Köpt upplevelse på luftballongstur som inte längre finns. Vad kan jag göra?
Fråga
Jag har köpt ett värdebevis på en luftballongstur. När jag skulle gå in och boka tid stod det att upplevelsen utgått ur sortimentet. Jag kontaktade företaget och de sa att jag kunde välja en annan upplevelse. Jag har försökt hävda att jag har köpt en specifik upplevelse och att jag inte är intresserad av något annat. Företaget säger att de inte kan återbetala mig.
Vad kan jag göra?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Huvudregeln är att avtal ska hållas. Kan du visa på att du köpt en specifik upplevelse får du argumentera för att ditt avtal inte uppfylls om du inte får möjlighet att ta del av just den upplevelsen.
Om företaget inte längre kan erbjuda dig en luftballongstur kan du argumentera för att köpet ska hävas och att du ska få pengarna tillbaka.
Tänk på att ställa dina krav skriftligen, till exempel via mejl. Spara kopia.
Om du betalar via kredit eller kort Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Kommunal konsumentvägledning Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Vad gäller om man köpt ett presentkort med utgångsdatum som passerat utan att man använt sig av det? Har man rätt att få pengarna tillbaka om företaget inte kan tänka sig att ta emot presentkortet som betalning för att leverera en tjänst efter detta datum?
Per
Svar från Konsumentverket
Hej Per,
Tack för din fråga.
Om du inte använt presentkortet inom giltighetstiden kan du inte lägre använda det. Du har inte heller rätt att få tillbaka pengarna.
Vänligen
Cecilia Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Fråga
Jag har köpt ett värdebevis på en luftballongstur. När jag skulle gå in och boka tid stod det att upplevelsen utgått ur sortimentet. Jag kontaktade företaget och de sa att jag kunde välja en annan upplevelse. Jag har försökt hävda att jag har köpt en specifik upplevelse och att jag inte är intresserad av något annat. Företaget säger att de inte kan återbetala mig.
Vad kan jag göra?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning