Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Hej,
Jag har beställt varor från Zoofabriken. Jag betalade för varorna i samband med beställningen. Trots att det gått flera veckor sedan de skulle ha levererat har jag inte fått några varor. Jag har försökt kontakta företaget via mejl men får inga svar. Vad ska jag göra? Får jag inte mina varor vill jag ha en återbetalning.
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej!
När du inte fått din vara kan du i första hand kräva att de skickar det som du har beställt. Om det inte finns någon avtalad leveranstid ses din beställning som försenad efter 30 dagar.
När du inte får något svar från företaget och de inte levererar inom en rimlig tid kan du häva köpet och kräva en återbetalning. Även om företaget inte betalar tillbaka dina pengar kan du ändå ha en möjlighet att få återbetalning beroende på hur du har betalat.
Tänk på att sköta kontakten med Zoofabriken skriftligen så att du har bevis för att du har försökt kontakta företaget på den kontaktväg de själva anger på sin webbplats. Mejl fungerar bra.
Om du har betalat med kort Om du betalat med ett kort kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank, den som ställt ut kortet till dig. Detta kallas att göra en kortreklamation. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.
Om du har betalat med kredit/faktura Har du betalat med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Betalningsföreläggande Har du ett krav på återbetalning från företaget och du tycker att det dröjer för länge innan du får din återbetalning? Då kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Ett betalningsföreläggande är ett sätt att få hjälp med att få betalt av någon som är skyldig dig pengar.
Kommunal konsumentvägledning Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Jag betalade med swish direkt då den möjligheten fanns vid köp hos Zoofabriken, hur kan man begära återbetalning då? Jag har också mailat flertalet ggr utan svar från dem
P
Svar från Konsumentverket
Hej P,
Vid direktöverföringar kan man inte ta hjälp av banken. Är din Swish inte kopplat till ett kreditkonto blir det tyvärr svårt att gå den vägen.
Ett betalningsföreläggande kan vara ett sätt för att kräva återbetalning av företaget. Läs mer om betalningsföreläggande i vårt tidigare svar.
Vänligen
Isabell Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Fråga
Hej,
Jag har beställt varor från Zoofabriken. Jag betalade för varorna i samband med beställningen. Trots att det gått flera veckor sedan de skulle ha levererat har jag inte fått några varor. Jag har försökt kontakta företaget via mejl men får inga svar. Vad ska jag göra? Får jag inte mina varor vill jag ha en återbetalning.
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning