Fordon

Vad har jag rätt till när min bil skadats i biltvätten?

Fråga

Jag tvättade min bil i en automatisk biltvätt. Efter tvätten märkte jag att en av backspeglarna skadats. Den hade repats och dessutom saknades delar. Jag klagade på plats och personalen hittade delarna inne i biltvätten.

Spegeln är så pass trasig att jag måste lämna in den till en verkstad för att få den lagad.

Vad kan jag kräva av företaget där jag tvättade bilen?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Har tvätten utförts felaktigt ska företaget ersätta dig motsvarade vad det kostar för dig att laga backspegeln.

När du köper en tjänst av ett företag gäller konsumenttjänstlagen. Enligt denna lag ska tjänsten utföras fackmässigt. Har detta inte skett ses tjänsten som felaktig och du har rätt att reklamera, klaga. Vid fel i tjänsten ska företaget ersätta dig för skadan du drabbats av på grund av felet.

Dokumentera skadan och reklamera skriftligen till företaget. Via mejl går bra. Tänk på att även skicka med underlag, ett kvitto till exempel, för den ersättning du kräver.

Om att reklamera felaktig tjänst

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Säger företaget nej till dina krav? Då kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden. ARN bedömer ärendet och ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN.

Till ARN:s webbplats

Ytterligare stöd och råd
Önskar du ytterligare stöd och råd kan du kontakta din kommun för att se om de erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök kommunal konsumentvägledning

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare