Resor

Beställt ETA till Storbritannien från en dyrare hemsida. Kan jag få tillbaka pengarna?

Fråga

Hej!

Jag ska resa till London under påsklovet och skulle beställa ett inresetillstånd, ETA, på nätet. Jag har nämligen förstått att man måste ha som ett visum för att få åka till Storbritannien nu.

När jag sökte på nätet fick jag upp en sida där jag fyllde i alla uppgifter och samtidigt betalade.

Det visade sig att det kostade betydligt mycket mer än vad det skulle göra. Nu är jag också osäker på om jag ens kommer att få mitt jättedyra ETA.

Kan jag få tillbaka mina pengar eftersom jag betalat flera tusen när det skulle kosta 10 pund? Hur vet jag om mitt ETA gäller?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej!

Det stämmer att du från den 2 april i år måste ha ett inresetillstånd för att resa till Storbritannien. Detta kallas för ETA (Electronic Travel Authorisation).

Du kan läsa mer om reglerna kring ETA hos Sweden Abroad.

Där skriver de bland annat att du bör ansöka om ETA genom den officiella webbplatsen.

Till Sweden Abroads webbplats

Får ett företag ta mer betalt för att ansöka om ETA?
Ja, ett företag får både erbjuda och ta betalt för att hjälpa dig att ansöka om ETA. Men för att ha rätt att ta betalt måste det tydligt framgå vid köpet att tjänsten kostar pengar.

Ångra ditt köp av ETA
Det är inte säkert att du kan ångra köpet av ETA eftersom det finns vissa undantag från ångerrätten. Ett sådant undantag gäller när du beställer en tjänst där du uttryckligen samtyckt till att tjänsten börjar utföras och fullgörs under ångerfristen på 14 dagar.

Om du däremot inte har fått information om detta undantag och uttryckligen lämnat ditt samtycke till att tjänsten börjar utföras kan du ha möjlighet att ångra ditt köp av ETA.

Mer om ångerrätt

Om du inte får ditt ETA eller om det inte är giltigt
Vi kan inte svara på om det ETA du beställt är giltigt eller inte. Du kan kontakta brittiska myndigheter om du vill undersöka detta.

Om det skulle visa sig att du inte får det ETA du beställt kan du kontakta företaget du beställt av och kräva återbetalning. Du ska inte behöva betala för en tjänst som företaget inte har utfört på det sätt ni kommit överens om.

Om företaget inte betalar tillbaka pengarna kan du ändå ha möjlighet att få återbetalning beroende på hur du betalat för ditt ETA.

1. Om du har betalat via en kredit
Har du betalat via kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Mer om invändningsrätten

2. Om du betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du skriftligen kontakta din bank för hjälp med en återbetalning. Detta kallas att göra en kortreklamation. Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med.

Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Mer om kortreklamationer

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare