Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
StartKonsumentFrågor och svarBeställt ETA till Storbritannien från en dyrare hemsida. Kan jag få tillbaka pengarna? - Frågor och svar
Resor
Beställt ETA till Storbritannien från en dyrare hemsida. Kan jag få tillbaka pengarna?
Fråga
Hej!
Jag ska resa till London under påsklovet och skulle beställa ett inresetillstånd, ETA, på nätet. Jag har nämligen förstått att man måste ha som ett visum för att få åka till Storbritannien nu.
När jag sökte på nätet fick jag upp en sida där jag fyllde i alla uppgifter och samtidigt betalade.
Det visade sig att det kostade betydligt mycket mer än vad det skulle göra. Nu är jag också osäker på om jag ens kommer att få mitt jättedyra ETA.
Kan jag få tillbaka mina pengar eftersom jag betalat flera tusen när det skulle kosta 10 pund? Hur vet jag om mitt ETA gäller?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej!
Det stämmer att du från den 2 april i år måste ha ett inresetillstånd för att resa till Storbritannien. Detta kallas för ETA (Electronic Travel Authorisation).
Du kan läsa mer om reglerna kring ETA hos Sweden Abroad.
Där skriver de bland annat att du bör ansöka om ETA genom den officiella webbplatsen.
Får ett företag ta mer betalt för att ansöka om ETA? Ja, ett företag får både erbjuda och ta betalt för att hjälpa dig att ansöka om ETA. Men för att ha rätt att ta betalt måste det tydligt framgå vid köpet att tjänsten kostar pengar.
Ångra ditt köp av ETA Det är inte säkert att du kan ångra köpet av ETA eftersom det finns vissa undantag från ångerrätten. Ett sådant undantag gäller när du beställer en tjänst där du uttryckligen samtyckt till att tjänsten börjar utföras och fullgörs under ångerfristen på 14 dagar.
Om du däremot inte har fått information om detta undantag och uttryckligen lämnat ditt samtycke till att tjänsten börjar utföras kan du ha möjlighet att ångra ditt köp av ETA.
Om du inte får ditt ETA eller om det inte är giltigt Vi kan inte svara på om det ETA du beställt är giltigt eller inte. Du kan kontakta brittiska myndigheter om du vill undersöka detta.
Om det skulle visa sig att du inte får det ETA du beställt kan du kontakta företaget du beställt av och kräva återbetalning. Du ska inte behöva betala för en tjänst som företaget inte har utfört på det sätt ni kommit överens om.
Om företaget inte betalar tillbaka pengarna kan du ändå ha möjlighet att få återbetalning beroende på hur du betalat för ditt ETA.
1. Om du har betalat via en kredit Har du betalat via kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
2. Om du betalat med kort Om du betalat med ett kort kan du skriftligen kontakta din bank för hjälp med en återbetalning. Detta kallas att göra en kortreklamation. Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med.
Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.
Fråga
Hej!
Jag ska resa till London under påsklovet och skulle beställa ett inresetillstånd, ETA, på nätet. Jag har nämligen förstått att man måste ha som ett visum för att få åka till Storbritannien nu.
När jag sökte på nätet fick jag upp en sida där jag fyllde i alla uppgifter och samtidigt betalade.
Det visade sig att det kostade betydligt mycket mer än vad det skulle göra. Nu är jag också osäker på om jag ens kommer att få mitt jättedyra ETA.
Kan jag få tillbaka mina pengar eftersom jag betalat flera tusen när det skulle kosta 10 pund? Hur vet jag om mitt ETA gäller?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning