Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
StartKonsumentFrågor och svarMin lilla sötnos utger sig för att vara svenskt och skickar leksaker som luktar kemikalier - Frågor och svar
Övriga områden
Min lilla sötnos utger sig för att vara svenskt och skickar leksaker som luktar kemikalier
Fråga
Hej, jag beställde en födelsedagspresent till mitt barnbarn. Företaget påstår sig vara svenskt. När leksaken kom (lång tid efter den utlovade leveransen och dessutom från Kina) var den inte alls vad jag förväntat mig. Kvalitén är usel, leksaken stinker av kemikalier och den saknar CE-märkning. Jag har betalat ett alldeles för högt pris för något som jag inte vågar låta mitt barnbarn leka med. När jag kontaktar företaget för att klaga erbjuds jag bara olika rabatter. Jag vill ha mina pengar tillbaka. Företaget påstår att jag måste returnera varan till Nederländerna men erbjuder ingen returfraktsedel. Det kan väl inte vara rätt att jag ska betala en dyr retur till Nederländerna när jag trodde att jag handlat av ett svenskt företag? Hur gör jag för att få mina pengar tillbaks? Dessutom har jag fått ytterligare en faktura för leksaken trots att jag redan betalat.
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Det låter som att du har hamnat i en besvärlig situation. Här är vad du kan göra:
Reklamation: Är leksaken är felaktig (dålig kvalitet, luktar kemikalier och saknar CE-märkning) har du rätt att reklamera den. Kontakta företaget skriftligen och kräv återbetalning. Be även att företaget skickar en returfraktsedel. Tvingas du bekosta returfrakten kan du kräva att företaget ersätter dig för fraktkostnaden eftersom det är en reklamation. Du som konsument ska inte drabbas av kostnader i samband med en reklamation. Spara all kommunikation. Läs mer: Leksaker – tips kring säkerheten när du handlar till barn | Konsumentverket
Fakturan: Om du redan har betalat och fått en ny faktura ska du bestrida den. Skicka ett mejl till företaget eller kreditgivaren och förklara att du inte godkänner fakturan. Spara en kopia av ditt mejl. Mer om att bestrida faktura
Om du betalat med kort Om du betalat med ett kort kan du skriftligen kontakta din bank för hjälp med en återbetalning. Detta kallas att göra en kortreklamation. Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med. Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.
Handel från utlandet: Eftersom varan skickades från Kina kan det röra sig om dropshipping Kontrollera företagets villkor och om svensk lag gäller.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Fråga
Hej, jag beställde en födelsedagspresent till mitt barnbarn. Företaget påstår sig vara svenskt. När leksaken kom (lång tid efter den utlovade leveransen och dessutom från Kina) var den inte alls vad jag förväntat mig. Kvalitén är usel, leksaken stinker av kemikalier och den saknar CE-märkning. Jag har betalat ett alldeles för högt pris för något som jag inte vågar låta mitt barnbarn leka med. När jag kontaktar företaget för att klaga erbjuds jag bara olika rabatter. Jag vill ha mina pengar tillbaka. Företaget påstår att jag måste returnera varan till Nederländerna men erbjuder ingen returfraktsedel. Det kan väl inte vara rätt att jag ska betala en dyr retur till Nederländerna när jag trodde att jag handlat av ett svenskt företag? Hur gör jag för att få mina pengar tillbaks? Dessutom har jag fått ytterligare en faktura för leksaken trots att jag redan betalat.
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning