Övriga områden

Min lilla sötnos utger sig för att vara svenskt och skickar leksaker som luktar kemikalier

Fråga

Hej, jag beställde en födelsedagspresent till mitt barnbarn. Företaget påstår sig vara svenskt. När leksaken kom (lång tid efter den utlovade leveransen och dessutom från Kina) var den inte alls vad jag förväntat mig. Kvalitén är usel, leksaken stinker av kemikalier och den saknar CE-märkning. Jag har betalat ett alldeles för högt pris för något som jag inte vågar låta mitt barnbarn leka med. När jag kontaktar företaget för att klaga erbjuds jag bara olika rabatter. Jag vill ha mina pengar tillbaka. Företaget påstår att jag måste returnera varan till Nederländerna men erbjuder ingen returfraktsedel. Det kan väl inte vara rätt att jag ska betala en dyr retur till Nederländerna när jag trodde att jag handlat av ett svenskt företag? Hur gör jag för att få mina pengar tillbaks? Dessutom har jag fått ytterligare en faktura för leksaken trots att jag redan betalat.

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Det låter som att du har hamnat i en besvärlig situation. Här är vad du kan göra:

  1. Reklamation: Är leksaken är felaktig (dålig kvalitet, luktar kemikalier och saknar CE-märkning) har du rätt att reklamera den. Kontakta företaget skriftligen och kräv återbetalning. Be även att företaget skickar en returfraktsedel. Tvingas du bekosta returfrakten kan du kräva att företaget ersätter dig för fraktkostnaden eftersom det är en reklamation. Du som konsument ska inte drabbas av kostnader i samband med en reklamation. Spara all kommunikation. Läs mer: Leksaker – tips kring säkerheten när du handlar till barn | Konsumentverket 
  2. Fakturan: Om du redan har betalat och fått en ny faktura ska du bestrida den. Skicka ett mejl till företaget eller kreditgivaren och förklara att du inte godkänner fakturan. Spara en kopia av ditt mejl. Mer om att bestrida faktura
  3. Om du betalat med kort
    Om du betalat med ett kort kan du skriftligen kontakta din bank för hjälp med en återbetalning. Detta kallas att göra en kortreklamation. Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med.
    Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

    Mer om kortreklamationer

  4. Handel från utlandet: Eftersom varan skickades från Kina kan det röra sig om dropshipping Kontrollera företagets villkor och om svensk lag gäller. 
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Till ARN:s webbplats


Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare