Övriga områden

Snöbrist i fjällen. Kan vi avboka vår skidresa?

Fråga

Hej, vi ska åka till fjällen med familjen och åka skidor. På grund av värmen är det snöbrist och många backar är stängda eller fulla av vatten.
Vi har redan betalat för resan och liftkorten. Har vi rätt att avboka resan och få en återbetalning om det inte är möjligt att åka skidor på grund av snöbristen? Syftet med resan går ju helt förlorat. Vad innebär snögarantin?

Om vi inte har möjlighet att avboka resan och få en återbetalning vad har vi då rätt att kräva om det inte är möjligt att åka skidor?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej!

Här beror det på om ni enbart har köpt liftkort och sedan bokat boende separat eller om ni har köpt en paketresa.

Köp av liftkort
Om ni enbart har köpt liftkort är det villkoren för liftkorten som styr vad som gäller och om ni kan kräva någon ersättning. Ni måste därför läsa de villkoren för att se om ni kan kräva tillbaka några pengar.

Snögaranti
Vissa företag erbjuder snögaranti som gör att man kan ha rätt att kräva tillbaka pengarna om det inte finns någon snö. Om ni har snögaranti eller inte beror även det på vad som står i villkoren för liftkorten. Sådana garantier regleras nämligen inte i lag utan det är något som är helt frivilligt för företag att erbjuda. Ni måste alltså läsa villkoren för att ta reda på vad som gäller och om det finns någon snögaranti som ger er rätt till ersättning.

Om ni har bokat en paketresa
Har ni bokat en paketresa genom en researrangör där både boende och liftkort ingår kan det finnas möjlighet att ställa krav på arrangören om att få ersättning.

Ifall ni ändå vill åka på resan men inte får den resa som ni avtalat om kan ni ha möjlighet att få ett prisavdrag. Prisavdraget ska då motsvara själva felet med resan, alltså den del av avtalet som inte uppfyllts.

Ni kan också ha rätt att avboka resan kostnadsfritt innan den har påbörjats om det är så att arrangören informerar er om att resan inte kommer att kunna fullgöras i enlighet med vad som avtalats, eftersom det trots allt är arrangören som ansvarar för att paketresan fullgörs i enlighet med avtalet.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Till ARN:s webbplats


Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare