Övriga områden
Snöbrist i fjällen. Kan vi avboka vår skidresa?
Svar från Konsumentverket
Hej!
Här beror det på om ni enbart har köpt liftkort och sedan bokat boende separat eller om ni har köpt en paketresa.
Köp av liftkort
Om ni enbart har köpt liftkort är det villkoren för liftkorten som styr vad som gäller och om ni kan kräva någon ersättning. Ni måste därför läsa de villkoren för att se om ni kan kräva tillbaka några pengar.
Snögaranti
Vissa företag erbjuder snögaranti som gör att man kan ha rätt att kräva tillbaka pengarna om det inte finns någon snö. Om ni har snögaranti eller inte beror även det på vad som står i villkoren för liftkorten. Sådana garantier regleras nämligen inte i lag utan det är något som är helt frivilligt för företag att erbjuda. Ni måste alltså läsa villkoren för att ta reda på vad som gäller och om det finns någon snögaranti som ger er rätt till ersättning.
Om ni har bokat en paketresa
Har ni bokat en paketresa genom en researrangör där både boende och liftkort ingår kan det finnas möjlighet att ställa krav på arrangören om att få ersättning.
Ifall ni ändå vill åka på resan men inte får den resa som ni avtalat om kan ni ha möjlighet att få ett prisavdrag. Prisavdraget ska då motsvara själva felet med resan, alltså den del av avtalet som inte uppfyllts.
Ni kan också ha rätt att avboka resan kostnadsfritt innan den har påbörjats om det är så att arrangören informerar er om att resan inte kommer att kunna fullgöras i enlighet med vad som avtalats, eftersom det trots allt är arrangören som ansvarar för att paketresan fullgörs i enlighet med avtalet.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Hej, vi ska åka till fjällen med familjen och åka skidor. På grund av värmen är det snöbrist och många backar är stängda eller fulla av vatten.
Vi har redan betalat för resan och liftkorten. Har vi rätt att avboka resan och få en återbetalning om det inte är möjligt att åka skidor på grund av snöbristen? Syftet med resan går ju helt förlorat. Vad innebär snögarantin?
Om vi inte har möjlighet att avboka resan och få en återbetalning vad har vi då rätt att kräva om det inte är möjligt att åka skidor?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning