Ångerrätt – då kan du ångra köpet

Du har som regel ångerrätt i 14 dagar när du köper något på distans, till exempel på nätet. Det står i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Reglerna ser likadana ut om du vill ångra köp inom EU, Norge, Island och Storbritannien.

Vad är ångerrätt och när har du ångerrätt?

  • Ångerrätt betyder att du har rätt att lämna tillbaka en vara eller ångra beställningen av en tjänst.

  • Du har ångerrätt i 14 dagar när du handlar av ett företag på distans, till exempel via nätet eller telefon.

  • Du har ingen ångerrätt när du handlar i en butik. Kolla upp om företaget erbjuder öppet köp eller bytesrätt.

  • Ångerrätten står i lagen. Öppet köp och bytesrätt bestämmer företagen själva om.

  • Du har ingen ångerrätt när du handlar av en privatperson.

Ta reda på om du har ångerrätt och hur du använder din ångerrätt

Svara på frågorna för att ta reda på om du har ångerrätt. Läs om hur du gör för att ångra köpet och vad du kan göra om du och företaget inte kommer överens.

Granskad: 28 mars 2024

Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.

Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.

Ecc källa

Har du nytta av innehållet på den här sidan?