Bestrida faktura – så här gör du

Hur du protesterar om du fått en faktura eller räkning du tycker är helt eller delvis felaktig. Läs också vad som gäller när du får en vara du inte beställt, om ett företag skickar påminnelser eller inkassokrav och vad det innebär att betala under protest.

Bestrida felaktig faktura – tänk på det här

  • Har du köpt något av företaget? Då kan du börja med att kontakta företaget skriftligen och påpeka felet med fakturan. Rättar de inte till felet kan du bestrida fakturan eller betala under protest.

  • Har du inte köpt något av företaget? Då är du inte skyldig att betala fakturan. Men du måste meddela företaget skriftligen att du inte kommer betala.

  • Använd gärna vår guide nedan när du ska bestrida en faktura eller betala under protest. Vi har bland annat mallar du använda om du vill ha hjälp med hur du ska skriva.

Så bestrider du en faktura

Hur du bäst går till väga beror bland annat på om du har ett avtal med företaget som kräver betalt av dig. Svara på frågan för att få veta hur du kan gå vidare.

Källa: KonsumentverketKronofogden

Granskad: 20 maj 2024

Innehållet på den här sidan är framtaget i samarbete med en eller flera andra myndigheter och konsumentbyråer. Konsumentverket samverkar med andra i vårt uppdrag att vägleda konsumenter.

Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.

Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.

Ecc källa

Har du nytta av innehållet på den här sidan?