Reklamationsrätt – så här reklamerar du en felaktig vara
Att reklamera innebär att du klagar på fel. I Sverige har du reklamationsrätt i 3 år. Du kan till exempel reklamera en vara som fungerar dåligt eller är trasig. Men du kan också göra en reklamation om varan inte stämmer överens med informationen du fått eller inte är anpassad efter ändamålet.
När kan du reklamera?
Enligt konsumentköplagen kan du klaga till företaget om:
felet är ursprungligt och fanns när du tog emot varan (ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt)
du köpte varan för mindre än 3 år sedan.
Gör så här för att reklamera (klaga på felet)
Informationen utgår från dina rättigheter enligt konsumentköplagen.
Reklamationsrätt är din rätt att klaga på fel i en vara som du köpt. I Sverige har du reklamationsrätt i 3 år, och inom EU i minst 2 år.
Du behöver klaga inom 2 månader från det att du upptäckte felet. Väntar du längre kan du förlora din rätt att kräva något av företaget.
Saknar du originalförpackningen? Du har ändå rätt att reklamera.
Du kan klaga på fel i följande fall:
- Om varan är trasig, bristfällig eller fungerar dåligt. Varan kanske har synliga fel, till exempel transportskador. Det kan också handla om fel inuti varan som gör att den fungerar dåligt eller inte alls.
- Om varan inte stämmer överens med informationen. Till exempel om varan levereras i en annan färg eller storlek eller saknar en funktion som fanns med i beskrivningen.
- Om varan inte är anpassad efter ändamålet. Alltså om varan inte går att använda till det som den vanligtvis används för. Köper du till exempel en regnjacka som inte tål regn kan jackan ses som felaktig.
Felet ska vara ursprungligt
För att varan ska ses som felaktig ska felet vara ursprungligt. Ett ursprungligt fel är ett fel som fanns redan när du köpte eller tog emot varan.
Felet behöver inte visa sig direkt. Det kan handla om ett ursprungligt fel även om felet visar sig efter viss tid.
Varan räknas inte som felaktig om du själv orsakat felet, till exempel genom att använda den på fel sätt.
Vad du har rätt till beror bland annat på om felet går att åtgärda inom skälig tid samt hur allvarligt felet är.
I första hand få felet åtgärdat eller en ny vara
Att felet åtgärdas innebär att företaget kostnadsfritt rättar till felet. De kan till exempel reparera varan eller byta ut den. Lagning och utbyte är som regel det du först och främst har rätt till.
Du kan själv föreslå vilken lösning du vill ha. Men kan företaget visa att det blir en orimligt stor kostnad att till exempel ge dig en ny vara jämfört med att reparera har de vanligtvis rätt att göra reparationen.
Likvärdig vara
Vill företaget byta ut varan men inte kan erbjuda en likadan kan det vara okej med en vara som är likvärdig. Med likvärdig menas bland annat att den har samma typ av egenskaper som varan du köpte.
Prisavdrag eller hävning
Om felet är stort och allvarligt eller inte går att rätta till inom skälig tid kan det bli aktuellt med ett prisavdrag eller hävning av köpet. En hävning betyder att köpet återgår. Då lämnar du tillbaka varan och får pengarna tillbaka. Vid ett prisavdrag ska du få en återbetalning motsvarade felet. Du ska till exempel få motsvarande vad det kostar att få felet åtgärdat av ett annat företag.
En hävning betyder att köpet återgår. Då lämnar du tillbaka varan och får pengarna tillbaka.
För att du ska ha rätt att häva köpet direkt måste felet vara allvarligt. Kan företaget däremot bevisa att felet ska ses som ringa har du inte rätt att häva köpet. Då får du acceptera att felet lagas eller varan byts ut.
Du kan även ha rätt att häva köpet om företaget inte lyckats rätta till felet (inom rimlig tid eller trots flera försök).
Återbetalning om köpet hävs
Har du redan betalat ska du få tillbaka pengarna på samma sätt som du betalade. Betalade du kontant eller med kort behöver du alltså inte nöja dig med ett tillgodokvitto eller presentkort. Ska varan skickas tillbaka ska företaget stå för frakten. När du lämnar tillbaka varan ska återbetalning ske så snart som möjligt.
Nyttoavdrag
Har du haft betydande nytta av varan innan hävningen är det inte säkert att du får tillbaka hela summan du betalat. Företaget kan ha rätt att göra ett så kallat nyttoavdrag.
Det finns ingen lag som säger exakt hur stort nyttoavdraget ska vara. Avdraget ska motsvara den nytta du haft av varan. Detta behöver ofta bedömas från fall till fall.
Du ska få tillbaka ett belopp som gör att du kan köpa en vara i samma standard och skick.
Ränta
Du har rätt till ränta för den tid företaget haft dina pengar. Ibland kvittas företagets rätt till nyttoavdrag mot din rätt till ränta.
Täckningsköp
Hävs köpet och du behöver köpa varan till ett högre pris hos ett annat företag, kan du kräva mellanskillnaden från det första företaget. Det kallas för att göra ett täckningsköp. Du ska inte välja det dyraste alternativet.
Finns inte exakt samma vara? Då kan du köpa en likvärdig vara. En likvärdig vara är så lik den första som möjligt. Till exempel en likadan vara men från en annan tillverkare.
Det nya köpet måste göras inom rimlig tid efter att köpet hävts.
Företaget kan behöva göra en felundersökning för att reda ut vad som orsakar felet eller hur felet uppstått.
Företaget kan ha rätt att ta betalt för undersökningen om det visar sig vara ett fel som företaget inte ansvarar för. Men då ska du ha fått information om avgiften innan företaget gjorde undersökningen.
Så länge företaget har bevisbördan kan du argumentera för att du inte ska behöva betala en undersökningsavgift. Det är under de första två åren efter köp eller när du har en garanti.
Så lång tid får en reparation ta
Enligt lag ska företaget reparera felet inom skälig tid.
Vad som är skälig tid bedöms från fall till fall. Det beror bland annat på vilken typ av fel det är och ditt behov av att få varan lagad.
Har du blivit erbjuden en lånevara kan en längre reparationstid vara okej.
Antal reparationsförsök
Hur många försök företaget har på sig att försöka reparera felet behöver ofta avgöras från fall till fall. Det beror bland annat på vilket typ av fel det rör sig om och hur mycket det påverkar dig.
Har företaget inte kunnat laga felet och felet påverkar dig mycket? Då kan du ha rätt att säga nej till flera försök och istället kräva att få häva köpet.
Häva betyder att du lämnar tillbaka varan och får pengarna tillbaka.
Har du betalat för varan?
Du ska inte få några extra kostnader för att det är fel på varan. Företaget ska stå för kostnaderna.
Exempel på kostnader kan vara:
- fraktkostnad för att skicka varan på reparation
- kostnader för att du har tvingats köra flera gånger till butiken
- inkomstförlust om du måste vara hemma från jobbet för att ta emot reparatör.
Du kan inte kräva ersättning för besväret eller tiden du lägger ner på att klaga på felet.
För att få ersättning behöver du bevisa att det finns fel på varan och kunna visa underlag på kostnaderna. Underlag kan vara kvitton, fakturor eller andra bevis.
Kostnaderna ska vara rimliga och ha direkt koppling till felet.
Om varan orsakar skador
Du kan även kräva ersättning om den felaktiga varan orsakar skador.
Skadeståndet är menat att ersätta skadan. Du ska inte hamna i en bättre sits än du var i innan skadan.
Inom EU, Norge, Island och Storbritannien är dina rättigheter när du köper varor i stort sett likadana, oavsett vilket land företaget finns i.
Det som kan skilja sig är hur lång tid du har på dig att klaga på fel i varan.
Exempel på reklamationsfrister i andra länder
- Tyskland: 2 år
- Irland, England, Wales och Nordirland: 6 år
- Skottland: 5 år
- Nederländerna: Reklamationsrätten baseras på varans förväntade livslängd, men minst 2 år
- Island och Norge: 5 år om varan du har köpt har en förväntad livslängd längre än 2 år, i övriga fall 2 år
På webbplatsen Ditt Europa kan du ta reda på hur länge du kan reklamera i andra länder. Ditt Europa drivs av EU-kommissionen.
Svensk lag gäller om företaget riktar sig till svenska konsumenter
Även om du köper något av ett företag i ett annat land kan du vara skyddad av svensk lagstiftning. En förutsättning är att företaget riktar sig till svenska konsumenter.
Exempel som kan tyda på att företaget vänder sig till svenska konsumenter:
- Företagets webbplats är på svenska.
- Företaget tillåter dig att betala i svenska kronor.
- Telefonnummer med landskod till företaget.
Köper du till exempel något av ett tyskt företag som vänder sig till svenska konsumenter? Då kan du ha 3 års reklamationsfrist (som i Sverige), trots att reklamationsfristen enligt tysk lagstiftning är 2 år.
Det är viktigt att dokumentera när du upptäcker fel eller brister. Du behöver kunna visa för företaget vad du tycker är fel.
Dokumentationen blir även viktig om du och företaget inte kommer överens. Spara därför allt underlag.
Så kan du dokumentera
Du kan till exempel fota eller filma felet. Kvaliteten behöver vara så bra att felet syns tydligt.
Ibland kan det vara svårare att visa felet. Får du till exempel en vara i fel nyans kan det vara svårt att visa felet bara genom en bild. Då kan du till exempel även skicka med en bild från webbplatsen som tydligt visar att nyansen där är en annan.
Läs gärna på företagets webbplats om de har önskemål kring vilket underlag de behöver från dig.
Har du köpt varan i en butik kan det vara lättast att visa felet i butiken.
Går felet inte att dokumentera?
Vissa fel kan vara svåra att visa med hjälp av till exempel bilder. Finns det inget bra sätt att dokumentera felet kan du istället beskriva felet när du kontaktar företaget för att klaga.
Ibland kan företaget behöva göra en felundersökning.
Har företaget rekommenderat dig att köpa varan?
Har företaget rekommenderat vilken vara du ska köpa, och det visar sig att varan inte passar? Då behöver du visa att du fick felaktig information.
Du kanske fick skriftlig information i samband med köpet, eller så kanske du i efterhand kan få bekräftat vilken information du fick.
Du kan till exempel prova att mejla säljaren du var i kontakt med.
Vänd dig till företaget som sålde varan till dig
Kontakta i första hand företaget du köpte varan av för att klaga på felet. Framför eventuella krav på ersättning.
Ibland finns det även garanti på varan. Det kan till exempel vara tillverkaren som lämnat en garanti. Då kan du ha möjlighet att vända dig direkt till tillverkaren. Men enligt lag kan du alltid ställa krav mot företaget som sålde varan till dig.
Reklamera skriftligen
Det finns inga krav på hur du ska klaga på felet. Men det är bra att kontakta företaget skriftligen. Du kan till exempel skicka ett mejl. Då kan du bevisa att du klagat och när du gjort det. Spara mejlet som bevis.
Använder du ett kontaktformulär? Då bör du ta en skärmbild eller fota det du skriver.
När du kontaktar företaget är det bra att ta med följande uppgifter:
- vad du köpt och när du gjorde köpet.
- en beskrivning av felet
- bilder eller annat underlag som tydligt visar felet
- vilken åtgärd du önskar av företaget
- underlag som visar kostnader du fått på grund av felet
- kvitto (om du reklamerar i butik)
Det finns ingen lag som säger att du måste visa ett kvitto för att reklamera. Det kan gå bra att till exempel visa ett kontoutdrag. Men du måste kunna visa när du gjorde köpet, av vem och till vilket pris. Köper du flera varor vid samma tillfälle är det inte säkert att kontoutdraget visar vilka specifika varor du köpt. Då kan det vara nödvändigt att visa ett kvitto.
Mall för reklamation
Nedan hittar du ett förslag på hur du kan formulera dig när du kontaktar företaget för att reklamera. Du kan till exempel kopiera in texten i ett mejl.
Om det inte löser sig
Välj det alternativ som passar bäst in på din situation.
Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera i 3 år från köpet. Det gäller även om varan saknar garanti eller garantin gått ut.
Är felet ett ursprungligt fel kan du kräva att företaget lagar eller byter ut varan.
Fel som uppstår under de första 2 åren ses automatiskt som fel företaget ska åtgärda. Det brukar kallas för att bevisbördan ligger hos företaget.
Det räcker att du kan visa att det finns fel. Du behöver inte kunna bevisa vad felet beror på. Företaget måste kunna visa att felet beror på dig eller att felet är normalt med tanke på varans skick för att slippa ansvar.
När det har gått mer än 2 år från köpet behöver du kunna visa att felet fanns i varan redan när du köpte den.
Kontakta en sakkunnig
För att visa att felet är ursprungligt kan du ta hjälp av en sakkunnig. En sakkunnig kan till exempel vara ett företag som säljer eller reparerar liknande varor.
Det kan räcka med att mejla och fråga hur lång tid varan förväntas hålla eller vilken kvalitet du bör kunna räkna med. I vissa fall behöver du lämna in varan eller be någon att komma hem till dig för att få ett utlåtande.
Du behöver betala den du anlitar för ett utlåtande. Du kan i efterhand kräva att företaget som sålde varan till dig ersätter dig för kostnaden, men bara om felet är företagets ansvar.
Kontakta företaget igen
För att komma vidare behöver du kontakta företaget igen, till exempel via mejl. Informera företaget om att de ansvarar för att åtgärda felet. Bifoga underlag som styrker att felet är ursprungligt.
Har du betalat för ett utlåtande? Då kan du samtidigt kräva att företaget ersätter dig för kostnaden.
Begär också ett skriftligt svar på dina krav.
Du kan i regel inte kräva att få pengarna tillbaka (häva köpet) om företaget vill reparera varan. Hävning ses ofta som en sista utväg.
Om du föreslår att företaget ska ge dig en ny vara, kan företaget ändå ha rätt att reparera varan. Det gäller om det blir orimligt dyrt att ge dig en ny vara i förhållande till att reparera varan. Det spelar ingen roll om varan är helt ny eller om du haft den ett tag.
För att företaget ska ha rätt att reparera varan krävs det att reparationen kan göras inom rimlig tid och utan kostnad för dig.
Dröjer företaget orimligt länge med reparationen kan du ha rätt att:
- kräva en ny vara
- få pengarna tillbaka
- vända dig till ett annat företag för att få varan lagad.
Hur lång tid får en reparation ta?
Företaget ska reparera felet inom skälig tid. Vad som är skälig tid bedöms från fall till fall. Det beror bland annat på vilken typ av fel det är och ditt behov av att få varan lagad. Det är inte ovanligt att du får räkna med någon eller några veckors reparationstid.
Om du har blivit erbjuden en lånevara kan en längre reparationstid vara okej.
Om reparationen tar oskäligt lång tid kan du kräva att få häva köpet. Då lämnar du tillbaka varan och får pengarna tillbaka.
Så många reparationsförsök har företaget på sig
Hur många försök företaget har på sig att försöka reparera felet behöver ofta avgöras från fall till fall. Det beror bland annat på vilket typ av fel det rör sig om och hur mycket det påverkar dig.
Normalt sett har företaget två försök på sig att åtgärda samma fel. Men ibland kan du behöva acceptera fler försök.
Har företaget inte kunnat laga felet trots flera försök? Då kan du ha rätt att säga nej till flera försök och istället kräva att få häva köpet.
Häva betyder att du lämnar tillbaka varan och får pengarna tillbaka.
Kommer ni inte överens behöver du ha bevis på att det rör sig om samma fel som tidigare. Det kan till exempel vara sms eller mejl mellan dig och företaget eller ett intyg från ett annat företag. Har du inget underlag kan du prova att kontakta företaget via sms eller mejl för att få bekräftat att det har varit samma fel flera gånger.
Åtgärda felet hos ett annat företag
Om företaget inte lagar felet inom skälig tid kan du också överväga att laga felet hos ett annat företag.
Kontakta först företaget skriftligen, till exempel via mejl. Förklara att du behöver vända dig till ett annat företag om reparationen inte är klar inom kort. Meddela också att du kommer kräva ersättning för reparationskostnaden.
Det är viktigt att du kan visa att du klagat på att reparationen tar för lång tid innan du vänder dig till ett annat företag.
Om företaget bekräftar att de inte kan reparera varan inom skälig tid eller inte svarar dig, kan du vända dig till ett annat företag. Tänk på att du måste betala företaget som ska reparera varan. Du får i efterhand kräva att företaget som sålde varan till dig ersätter dig för kostnaden.
Du behöver alltid kunna visa att det finns ett fel.
Håller företaget inte med om att varan är felaktig eller har de undersökt varan utan att hitta något fel? Då behöver du bevisa att det finns ett fel. Kanske rör det sig om ett fel som bara visar sig ibland.
Underlag som visar felet kan vara:
- bilder
- filmer
- utlåtande från någon som är kunnig på den typ av vara det gäller.
Har du bevis på att varan är felaktig men företaget fortsatt säger nej? Läs vidare under "Om du vill få ärendet prövat".
Dina rättigheter styrs av hur lång tid det gått från köpet. Fel som uppstår under de första 2 åren ses automatiskt som fel företaget ska åtgärda. Det brukar kallas för att bevisbördan ligger hos företaget.
Det räcker att du kan visa att det finns fel. Du behöver inte kunna bevisa vad felet beror på. Företaget måste kunna visa att felet beror på dig eller att felet är normalt med tanke på varans skick för att slippa ansvar.
När det har gått mer än 2 år från köpet behöver du kunna visa att felet fanns i varan redan när du köpte den.
Kontakta en sakkunnig
För att visa att felet är ursprungligt kan du ta hjälp av en sakkunnig. En sakkunnig kan till exempel vara ett företag som säljer eller reparerar liknande varor.
Det kan räcka med att mejla och fråga hur lång tid varan förväntas hålla eller vilken kvalitet du bör kunna räkna med. I vissa fall behöver du lämna in varan eller be någon att komma hem till dig för att få ett utlåtande.
Du behöver betala den du anlitar för ett utlåtande. Du kan i efterhand kräva att företaget som sålde varan till dig ersätter dig för kostnaden, men bara om felet är företagets ansvar.
Kontakta företaget igen
För att komma vidare behöver du kontakta företaget igen, till exempel via mejl. Informera företaget om att de ansvarar för att åtgärda felet. Bifoga underlag som styrker att felet är ursprungligt.
Har du betalat för ett utlåtande? Då kan du samtidigt kräva att företaget ersätter dig för kostnaden.
Begär också ett skriftligt svar på dina krav.
Om varan är äldre än tre år
Är varan äldre än 3 år kan du inte reklamera den. Men om det finns en garanti som fortfarande gäller kan du använda den.
Om du har rätt att häva köpet har du rätt till återbetalning.
Betalar inte företaget tillbaka pengarna finns olika vägar att gå.
Om du har betalat med kort eller faktura
Har du betalat med kort eller via något form av kredit kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank/kreditgivare.
Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.
Ansöka om betalningsföreläggande
Kan du inte ta hjälp av din bank eller kreditgivare? Då kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Ett betalningsföreläggande kan vara ett sätt att få hjälp med att få betalt av någon som är skyldig dig pengar.
Ta kontakt med Kronofogden för mer information.
Ansök om betalningsföreläggande på Kronofogdens webbplats
Företaget säger att du inte har rätt att häva
Kommer du och företaget inte överens? Då kan du ha möjlighet att få ärendet prövat av myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN.
Din reklamation gäller även om företaget inte svarar. Det viktiga är att du kan bevisa att du klagat och när.
Finns det ett ursprungligt fel ska företaget åtgärda det inom skälig tid. Om företaget inte åtgärdar felet kan du kräva att få häva köpet. Då lämnar du tillbaka varan och får pengarna tillbaka.
Kontakta företaget igen. Sätt en rimlig tidsgräns inom vilken du kräver svar på din reklamation. Meddela företaget att du vill häva köpet om de inte återkommer inom denna tid.
Får du fortsatt inget svar från företaget finns det vägar att gå.
Om du har betalat med kort eller faktura
Har du betalat med kort eller via något form av kredit kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank/kreditgivare om företaget fortsatt inte svarar dig.
Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.
Ansöka om betalningsföreläggande
Kan du inte ta hjälp av din bank eller kreditgivare? Då kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Ett betalningsföreläggande kan vara ett sätt att få hjälp med att få betalt av någon som är skyldig dig pengar.
Ta kontakt med Kronofogden för mer information.
Ansök om betalningsföreläggande på Kronofogdens webbplats
Ytterligare vägledning samt prövning av tvist
Undersök om din kommun erbjuder konsumentvägledning. De kan ha möjlighet att ge ytterligare stöd och råd.
Har du handlat av ett företag inom EU, Norge, Island eller Storbritannien kan Konsument Europa ha möjlighet att hjälpa dig.
Vill du få ärendet prövat är Allmänna reklamationsnämnden (ARN) en väg att gå. Du kan också pröva ärendet i domstol.
Välj alternativ utifrån vilket land företaget finns i. Är du osäker? Välj "Svenskt företag".
Behöver du hjälp med att reda ut vilka rättigheter du har? Eller vill du diskutera hur du kommer vidare med ditt ärende? Då kan du kontakta kommunens konsumentvägledning eller Konsumentverkets vägledning.
Kommunens konsumentvägledning
Många kommuner erbjuder konsumentvägledning. Dit kan du vända dig för kostnadsfri information och stöd. Vilken hjälp som erbjuds varierar från kommun till kommun.
Ange ort eller gatuadress för att hitta konsumentvägledning i din kommun. Bor du i Stockholms stad anger du stadsdel eller gatuadress.
Vägledning från Konsumentverket
Konsumentverket ger kostnadsfri vägledning. Hos oss får du information om dina rättigheter och vilka alternativ du har för att komma vidare. Vi kan inte bedöma ditt enskilda ärende, lösa tvister eller kontakta företag åt dig.
Är du bosatt i Sverige och företaget du har problem med är registrerat i ett annat land inom EU, Norge, Island eller Storbritannien? Då kan du få kostnadsfri rådgivning av Konsument Europa.
Konsument Europa ingår i ett nätverk av konsumentkontor inom EU. I vissa fall kan Konsument Europa dela ärendet med ett systerkontor i ett annat land för att försöka nå en lösning genom medling.
Kontakta Konsument Europa
För att få hjälp med ditt ärende måste du ha klagat skriftligen till företaget.
Till Konsument Europa behöver du skicka in en beskrivning av problemet och dokumentation som visar vad som hänt. Dokumentation behövs om ditt ärende ska kunna delas med något systerkontor i ett annat land. Skicka bara kopior till Konsument Europa. Behåll originalen.
Skicka ditt ärende via e-post till: konsumenteuropa@konsumentverket.se
E-postmeddelandet ska innehålla:
- Ditt förnamn och efternamn och namnet på företaget du handlat av
- En beskrivning av problemet och hur du vill att företaget ska lösa det
- Datum då du gjorde beställningen och datum då du tog emot den
- Priset på det du köpt och hur du betalade
- Dokumentation som bevisning av ditt ärende
- Avtal/avtalsvillkor
- Skärmdumpar på annonser
- Faktura/kvitton på köp
- Meddelande om reklamation eller ångerrätt
När du skickat in ditt ärende får du oftast svar inom ungefär en månad.
Konsument Europa kan INTE:
- Tvinga ett företag att agera enligt lag. Arbetet bygger på att företaget är villigt att samarbeta med ECC-nätverket för att nå en lösning.
- Medla i ett ärende om vi inte kan identifiera säljaren eller där säljaren vägrar samarbeta med ECC-nätverket.
- Agera som juridiskt ombud eller hjälpa till när konsumenten redan inlett ett rättsligt förfarande.
- Hjälpa till vid köp mellan näringsidkare eller köp mellan privatpersoner.
Om du har frågor
Konsument Europa är en del av Konsumentverket. Behöver du behöver hjälp med att reda ut vilka rättigheter du har eller vill diskutera om och hur du kan gå vidare med ditt ärende? Då kan du kontakta våra vägledare.
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du och företaget inte kommer överens.
ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer.
En normal handläggningstid är cirka 6 månader.
Vad kostar det att anmäla till ARN?
Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN. I din anmälan kan du begära att företaget ersätter dig för kostnaden om ARN ger dig rätt i ärendet.
Krav för att ARN ska kunna pröva ditt ärende
- Företaget har sagt nej till dina krav eller inte svarat dig inom skälig tid.
- Den summa du och företaget är oense om överstiger ARN:s värdegräns. Du kan inte räkna in avgiften för att anmäla till ARN.
- Du anmäler inom ett år från det att du klagade till företaget första gången.
Gör en anmälan på ARN:s webbplats
Behöver du hjälp med din anmälan?
Ibland kan kommunens konsumentvägledare hjälpa dig att göra en anmälan till ARN.
Ange ort eller gatuadress för att hitta konsumentvägledning i din kommun. Bor du i Stockholms stad anger du stadsdel eller gatuadress.
Har du gått igenom stegen i den här processen men fortfarande har en tvist med företaget? Då kan du ta tvisten till domstol. Vänd dig till tingsrätten. Det kostar pengar att lämna in en ansökan till domstol.
Är du osäker på om du ska vända dig till domstol eller behöver hjälp med att driva ditt fall? Då kan du ta hjälp av en jurist.
Innan du anlitar juridisk hjälp kan du kontakta ditt försäkringsbolag. I många hemförsäkringar finns ett så kallat rättsskydd. Det kan täcka vissa kostnader i samband med juridiska processer.
Vad kostar det?
En tvist som rör ett krav under 29 400 kronor (ett halvt prisbasbelopp år 2025) kallas för ett förenklat tvistemål eller småmål. Avgiften för att ansöka är då 900 kronor.
Är kravet över 29 400 kronor eller rör tvisten inte något bestämt belopp? Då kostar det 2 800 kronor.
Förlorar du tvisten kan du behöva betala både dina och företagets kostnader för rättegången. Men i småmål är kostnaderna du kan tvingas betala begränsade.
Så hanteras ett tvistemål i tingsrätten – på Sveriges Domstolars webbplats
Granskad: 28 mars 2024
Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.
Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.