Automatisk avtalsförlängning

I Sverige och vissa andra EU-länder är företag skyldiga att informera dig om att ett tidsbestämt avtal förlängs automatiskt. Om ett företag förlänger ett avtal utan att meddela dig kan avtalet vara ogiltigt.

Automatisk förlängning av avtal – tänk på det här

  • För att ett företag ska få förlänga ett avtal automatiskt måste det framgå av avtalsvillkoren.

  • Företaget är skyldigt att skriftligen påminna dig om avtalsförlängningen senast en månad innan avtalet måste sägas upp.

  • Följer inte företaget reglerna kring automatisk avtalsförlängning har du rätt att omgående säga upp avtalet.

  • Förlängs ditt avtal med högts tre månader i taget? Då behöver inte företaget påminna dig om förlängningen.

Det här gäller för dig som konsument

  • Ett avtal kan antingen vara tidsbestämt eller gälla tills vidare. Tidsbestämda avtal kan ibland innehålla villkor om att avtalet förlängs automatiskt om du inte säger upp det. Det är vanligt vid till exempel avtal om telekomtjänster, gymkort och olika prenumerationer.

  • I lagen om konsumentskydd vid automatisk avtalsförlängning finns regler om hur en förlängning ska gå till för att vara giltig:

    • I avtalet ska det finnas ett villkor om att avtalet kommer att förlängas om det inte sägs upp.
    • Företaget är skyldigt att skriftligen påminna dig om detta senast en månad innan avtalet måste sägas upp.

    Om det inte finns ett sådant villkor har du rätt att omgående säga upp avtalet. Detsamma gäller om villkoret finns men företaget inte påminner i rätt tid.

    Hela lagen om konsumentskydd vid automatisk avtalsförlängning på riksdagens webbplats

  • Lagen gäller inte avtal som kan sägas upp inom tre månader. Reglerna gäller alltså inte till exempel musik- eller tv-tjänster som förlängs med en månad i taget.

  • Automatisk avtalsförlängning ska inte blandas ihop med negativ avtalsbindning där det helt saknas ett ursprungligt avtal mellan dig och företaget. För att du ska bli bunden till ett helt nytt avtal måste du alltså aktivt tacka ja till det.

    Det är förbjudet för företag att ha avtal där du aktivt måste tacka nej för att inte bli bunden till något.

  • Företag kan inte kräva att du säger upp avtalet på ett visst sätt, till exempel genom att ringa. Du kan välja det sätt som passar dig, men det är alltid bra att säga upp ett avtal skriftligen. Då kan du bevisa att du har sagt upp avtalet. Du kan till exempel skicka ett mejl. Skickar du brev kan du spara en kopia eller fota brevet och skicka det rekommenderat. Be gärna företaget att skicka en bekräftelse på att de mottagit din uppsägning.

    Tänk på att vara tydlig med vad du vill göra när du kontaktar företaget, särskilt om du har flera abonnemang eller tjänster hos samma företag.

  • Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du och företaget inte kommer överens.

    ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer.

    En normal handläggningstid är cirka sex månader.

    Vad kostar det att anmäla till ARN?

    Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN. I din anmälan kan du begära att företaget ersätter dig för kostnaden om ARN ger dig rätt i ärendet.

    Krav för att ARN ska kunna pröva ditt ärende

    • Företaget har sagt nej till dina krav eller inte svarat dig inom skälig tid.
    • Den summa du och företaget är oense om är högre än ARN:s värdegräns för området ärendet gäller. Du kan inte räkna in avgiften för att anmäla till ARN.
    • Du anmäler inom ett år från det att du klagade till företaget första gången.

    Gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Behöver du hjälp med din anmälan?

    Ibland kan kommunens konsumentvägledare hjälpa dig att göra en anmälan till ARN.

    Ange ort eller gatuadress för att hitta konsumentvägledning i din kommun. Bor du i Stockholms stad anger du stadsdel eller gatuadress.

    Pröva tvisten i domstol

    Du kan även pröva din tvist med företaget i domstol. Du behöver betala en ansökningsavgift och kan också behöva betala kostnader för rättegången.

Granskad: 7 mars 2024

Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.

Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.

Ecc källa

Har du nytta av innehållet på den här sidan?