Garanti – vad är garanti och när gäller den?
En garanti innebär att företaget garanterar att varan eller tjänsten ska fungera under en viss tid. Det är frivilligt för ett företag att lämna en garanti. Företaget bestämmer självt reglerna för garantin. Men kom ihåg att du alltid enligt lag har rätt att reklamera fel på varor och tjänster.
Garanti – vad gäller?
Det är frivilligt för företaget att erbjuda garanti.
Du ska få skriftlig information om vad garantin innebär.
Oavsett om du har en garanti eller inte har du alltid rätt att reklamera enligt lag. Reklamera betyder att du klagar på fel. Du kan klaga på fel i minst tre år.
Mer om garanti
Granskad: 15 mars 2024
Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.
Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.