Vilseledande webbdesign
Vissa webbutiker använder sig av webbdesign för att stressa och vilseleda dig. Det kan vara svårt att upptäcka. Det kan till exempel handla om att företaget placerar alternativ på ett visst sätt eller gömmer avtalsvillkor. På engelska kallas det för ”dark patterns”.
Bra att veta om vilseledande webbdesign:
Vilseledande webbdesign grundar sig i forskning om hur människor beter sig.
Vissa företag använder sig av vilseledande webbdesign både på webbplatser och i appar. De kan dölja, vilseleda eller tvinga dig att göra val som är bra för företaget, men inte alltid för dig.
Många designtrick finns för att stressa dig till att köpa. Vissa företag vill inte att du tänker efter innan du köper deras produkter.
Hör forskaren Erik Wästlund från Centrum för Tjänsteforskning berätta om dark patterns:
Exempel på vilseledande webbdesign
Granskad: 28 mars 2024
Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.
Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.