Kontakta Konsumentverkets vägledare

Vi vägleder konsumenter kring köp av varor och tjänster. Läs gärna under fliken Konsument här på webbplatsen innan du kontaktar oss. I våra artiklar kan du få vägledning i många ärenden. Hittar du inte svar på din fråga eller behöver mer vägledning? Välkommen att kontakta oss via formuläret nedan.

Kontakta vägledningen

När du skickar in en fråga till våra vägledare behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • E-postadress
  • Kommun

Om du har angett en enskild firma i fältet Företag utgör också det en personuppgift.

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna komma i kontakt med Konsumentverkets vägledning och få svar på din fråga. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att uppfylla en rättslig förpliktelse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna svara på din fråga. Din kommun använder vi för att kunna hänvisa dig till rätt konsumentvägledning om du behöver djupare stöd. Företagsnamnet underlättar för oss att ge dig relevant information och vägledning. Kommun och företagsnamn är också viktiga för den statistik som Konsumentverket samlar in i syfte att få en bild av aktuella konsumentproblem.

Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du skickar till oss sparas i två år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Andra sätt att kontakta våra vägledare

Chatta med oss

Chattens öppettider: helgfria vardagar klockan 912

Ring till oss

0771-525 525

Telefontid: helgfria vardagar klockan 912

Det är ofta lång telefonkö till våra vägledare. Leta gärna efter svar på webbplatsen innan du ringer.

Genom våra vägledare når du även Konsument Europa. Där kan du få rådgivning från ett annat land inom EU, Storbritannien, Island eller Norge.

Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.

Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.

Ecc källa

Få hjälp i din kommun

Många kommuner erbjuder konsumentvägledning. De hjälper dig som bor i kommunen.